Hankinta, lääkärityövoiman vuokraaminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000423
Ärendet har nyare handläggningar
§ 55
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:

Osa-alue 1. Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin:

  1. Medvision Oy
  2. Solo Health Oy
  3. Vireys Terveyspalvelut Oy
  4. Medipulssi Oy
  5. Smile Doctors Oy
  6. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
  7. Med Group
  8. Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
  9. Medikumppani Oy
  10. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Osa-alue 2. Lääkärityövoiman vuokraaminen sisätautien poliklinikalle:

  1. Medikumppani Oy
  2. Smile Doctors Oy
  3. Vireys Terveyspalvelut Oy
  4. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
  5. Medipulssi Oy
  6. Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
  7. Kliinikko Maria 9
  8. Med Group
  9. Solo Health Oy
  10. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle:

  1. Medikumppani Oy
  2. Smile Doctors Oy
  3. Vireys Terveyspalvelut Oy
  4. Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
  5. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
  6. Medipulssi Oy
  7. Kliinikko Maria 9
  8. Solo Health Oy
  9. Coronaria Terveys Oy
  10. Med Group

Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit –yksikköön:

  1. Medvision Oy
  2. Solo Health Oy
  3. Vireys Terveyspalvelut Oy
  4. Medipulssi Oy
  5. Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
  6. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
  7. Medikumppani Oy
  8. Smile Doctors Oy
  9. Coronaria Terveys Oy
  10. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) perussopimuskaudella on 10 000 000 euroa.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2021-000423 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 40 (2.3.2021) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 6.3.2021 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 22.3.2021 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 26.3.2021. Kysymyksiä esitettiin 15 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli neljä (4):

Osa-alue 1. Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin

Osa-alue 2. Lääkärityövoiman vuokraaminen sisätautien poliklinikalle

Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle

Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit –yksikköön

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Tarjoaja saattoi tulla valituksi palveluntuottajaksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Tarjoajia valitaan jokaiseen osa-alueeseen 10 kappaletta.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 9.4.2021 klo 10.00 mennessä.

Tarjouksia saatiin osa-alueittain seuraavasti:

- Osa-alue 1: 14 tarjousta.

- Osa-alue 2: 13 tarjousta

- Osa-alue 3: 12 tarjousta

- Osa-alue 4: 14 tarjousta

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 1:

Coronaria Terveys Oy
Kliinikko Maria 9
Med Group
Medicci Oy
Medikumppani Oy
Medimanageri Oy
Medipulssi Oy
Medvision Oy
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Smile Doctors Oy
Solo Health Oy
Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Vireys Terveyspalvelut Oy

Osa-alue 2:

Ali Invest Oy
Coronaria Terveys Oy
Kliinikko Maria 9
Med Group
Medikumppani Oy
Medimanageri Oy
Medipulssi Oy
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Smile Doctors Oy
Solo Health Oy
Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Vireys Terveyspalvelut Oy

Osa-alue 3:

Coronaria Terveys Oy
Kliinikko Maria 9
Med Group
Medikumppani Oy
Medimanageri Oy
Medipulssi Oy
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Smile Doctors Oy
Solo Health Oy
Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Vireys Terveyspalvelut Oy

Osa-alue 4:

Coronaria Terveys Oy
Kliinikko Maria 9
Med Group
Medicci Oy
Medikumppani Oy
Medimanageri Oy
Medipulssi Oy
Medvision Oy
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Smile Doctors
Solo Health Oy
Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Vireys Terveyspalvelut Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt palvelusta vastaavan lääkärin kokemusta koskien seuraaville tarjoajille:

Medicci Oy
Medimanageri Oy
Medvision Oy
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Vireys Terveyspalvelut Oy

Tarjouspyynnössä hankintayksikkö on edellyttänyt, että palvelusta vastaavan lääkärin tulee täyttää seuraavat vaatimukset: Palvelusta vastaava lääkäri on Suomessa laillistettu erikoislääkäri tai laillistettu lääkäri, jolla on vähintään kahden (2) vuoden kliininen kokemus lääkärin työstä. Palvelusta vastaavalla lääkärillä on lisäksi palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kahden (2) vuoden kokemusta itsenäisenä palveluntuottajana tai vastaavana johtajana toisen palveluntuottajan palveluksessa viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana.

Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö hylkäsi Medimanageri Oy:n tarjouksen, sillä se ei täyttänyt asetettua kokemusvaatimusta vastaavista palvelutoimituksista.

Lisäksi hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt Vastuu Groupin Luotettava Kumppani –palveluun kuulumisesta seuraavilla tarjoajille:

Ali Invest Oy
Kliinikko Maria 9

Tarjouspyynnössä hankintayksikkö on edellyttänyt, että tarjoaja kuuluu Vastuu Groupin Luotettava Kumppani –palveluun.

Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö totesi, että molempien tarjoajien osalta asetettu vaatimus täyttyy.

Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.

Jokaiseen osa-alueeseen valittiin kymmenen (10) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Tällä saadaan katettua palvelun tarve. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella. Yksittäisen lääkärin vuokrausta koskeva tilaustiedustelu lähetetään yhtäaikaisesti kaikille avoimen järjestelyn kyseessä olevaan osa-alueeseen valituille palveluntuottajille. Tiedustelusta ilmenee vuokralääkärin tehtävät, vaadittava osaamistaso, vaadittava toimitustakuu, työaika ja aika, joksi vuokralääkäri tarvitaan. Palveluntuottajilla on viikko aikaa jättää tiedustelua koskeva vastaus, josta ilmenee, miten palveluntuottaja kykenee täyttämään tilausehdot. Tilauksen saa se tilausehdot täyttänyt palveluntuottaja, joka on avoimen järjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäinen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.7.2021.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Detta beslut publicerades 26.05.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja