Hankinta, uudelleenkilpailutus, ristitkkorunkoiset aktiivipyörätuolit
Ristikkorunkoisten aktiivipyörätuolien hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella ristikkorunkoisten aktiivipyörätuolien puitejärjestelyyn kilpailutuksen mukaisessa etusijajärjestyksessä seuraavat tuotteet:
1. Camp Scandinavia Oy (Y-tunnus 0282300-0), tuote: Trigo T
2. Haltija Group Oy (Y-tunnus 2412395-3), tuote: Sopur Easy Life i
3. Movetta Oy (Y-tunnus 2349975-6), tuote: Catalyst 5VX
4. Camp Scandinavia Oy (Y-tunnus 0282300-0), tuote: Compact Attract
5. Haltija Group Oy (Y-tunnus 2412395-3), tuote: Sopur Easy 300
6. Mediq Suomi Oy (Y-tunnus 2285192-2), tuote: Avanti
7. Algol Trehab Oy (Y-tunnus 2031642-4), tuote: Progeo Excelle Vario Dynamic
8. Mediq Suomi Oy (Y-tunnus 2285192-2), tuote: Smart
9. Rehaco Oy (Y-tunnus 2447737-2), tuote: Helio A7
Valinta on tehty tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.
Varsinainen sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.7.2021. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa yhdellä (1) yhden (1) vuoden optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 550 000 euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen siihen asti, kunnes palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja hankintayksikkö on tarkastanut ja hyväksynyt otteet.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on asiakkaalle yksilöllisesti sovitettavat ja varusteltavat ristikkorunkoiset aktiivipyörätuolit soveltuvin lisävarustein ja varaosin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden asiakkaita varten.
Kilpailutuksen tarkoituksena on sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan tilaajalle ristikkorunkoisia aktiivipyörätuoleja.
Hankintamenettely
Ristikkorunkoisten aktiivipyörätuolien hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, joka käynnistettiin 28.3.2021 julkaistulla hankintailmoituksella julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (hankintailmoitukset.fi). Tarjouskilpailu järjestettiin lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 15.4.2021 mennessä. Kysymyksiä esitettiin kaksitoista (12) kappaletta. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin 20.4.2021.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankinnan kohteen ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajille asetettavat kelpoisuus- ja soveltuvuusvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Osatarjouksia ei hyväksytty. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen useammasta tuotteesta. Etusijajärjestys on muodostettu siten, että tuotteet on arvioitu erillisinä. Vertailuhinta muodostui tarjotusta tuotteen sekä sen pakollisten lisävarusteiden ja varaosien yhteenlasketusta kokonaishinnasta.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 4.5.2021 klo 15:00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jätti kuusi (6) tarjoajaa:
- Algol Trehab Oy (Y-tunnus 2031642-4)
- Camp Scandinavia Oy (Y-tunnus 0282300-0)
- Haltija Group Oy (Y-tunnus 2412395-3)
- Mediq Suomi Oy (Y-tunnus 2285192-2)
- Movetta Oy (Y-tunnus 2349975-6)
- Rehaco Oy (Y-tunnus 2447737-2)
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Movetta Oy:n jättämään tarjoukseen pyydettiin täsmennystä varaosa- ja lisävarusteiden hintaliitteessä ilmoitettuihin hintoihin pyörätuolin istuinkankaan sekä pidemmän tai lyhyemmän kyynärtuen osalta. Movetta Oy toimitti hankintayksikön asettamassa määräajassa täsmennyksen. Movetta Oy täsmensi tarjouksensa olevan hintaliitteen mukainen.
Hankintayksikkö totesi tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen jälkeen, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt kelpoisuus-ja soveltuvuusvaatimukset.
Kaikki tarjoukset ja tarjotut tuotteet täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset.
Kaikista tarjotuista tuotteista tuli toimittaa näyte 21.5.2021 katselmukseen. Katselmuksessa tuotteiden tuli olla varustettuna ehdottomissa vaatimuksissa määritellyillä ominaisuuksilla. Lisäksi katselmuksessa tuli olla mukana irrallisena pakolliset lisävarusteet ja varaosat. Mikäli tuote täytti ehdottomat vaatimukset, se otettiin mukaan laatuvertailuun.
Laaturaati arvioi tuotteet 21.5.2021. Laaturaati koostui apuvälinepalvelujen henkilöstöstä, jotka tekevät muun muassa apuvälinesovituksia sekä kaupunkiympäristötoimialan apuvälineasentajista, joilta sosiaali- ja terveystoimiala ostaa apuvälineiden huoltopalveluja.
Laaturaati arvioi ammatillisen osaamisensa näkökulmasta tuotteen laatua ja ominaisuuksia sekä soveltuvuutta siihen käyttötarkoitukseen, johon se on tarkoitettu käytettäväksi. Arvioinnissa laaturaati käytti arviointilomaketta, jossa tuote yhdessä sen pakollisten lisävarusteiden ja varaosien kanssa pisteytettiin asteikolla 1-4. Kokonaislukujen lisäksi arvioinnissa voitiin käyttää desimaaleja 0,25, 05 ja 0,75.
Pisteytysasteikko muodostui seuraavasti:
1-1,75 = arvioitu tuote ei sovellu siihen käyttötarkoitukseen, johon se on tarkoitettu käytettäväksi
2-3,75 = tuote soveltuu tarkoitettuun käyttöön, mutta tuotteessa on raadin mielestä joku sellainen puute tai ominaisuus, että sille ei voida antaa täyttä pistemäärää.
4 = tuote soveltuu erinomaisesti sille tarkoitettuun käyttöön.
Kaikkien tuotteiden osalta laaturaadin jäsenten antamista pisteistä laskettiin keskiarvo. Ne tuotteet, joiden yhteenlasketun laatupisteiden keskiarvo oli 2,5-4 pistettä, otettiin mukaan hintavertailuun.
Kaikki laatuvertailussa olleiden tuotteiden laatupisteiden keskiarvo oli enemmän kuin 2,5 ja ne otettiin mukaan hintavertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Hankinnassa tuotteiden valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvin hinta katsotaan riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen ja tuotteen laatupisteiden keskiarvon ollessa 2,5 pistettä tai enemmän. Vertailuhinta muodostui tarjotusta tuotteen sekä sen pakollisten lisävarusteiden ja varaosien yhteenlasketusta kokonaishinnasta.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valinta, ensisijaisuusjärjestys ja vertailuhinnat käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).
Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti puitejärjestelyn ensisijaiselta toimittajalta. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa muun muassa tilanteissa, joissa pyörätuolia käyttävällä asiakkaalla on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu sopimustuote ei hänelle sovellu.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.7.2021. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa yhdellä (1) yhden (vuoden) optiokaudella. Päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kolme (3) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin, sen mukaisesti kuin ne ovat voimassa perussopimuskauden päättyessä.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Sosiaali- ja terveystoimi ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Hankintavaltuudet
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.
Detta beslut publicerades 11.06.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Maarit Vepsäläinen, osastonhoitaja, puhelin: 09 310 59128
Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252