Poikkeaminen, Lauttasaari, Sajucon Oy

HEL 2021-001362
Ärendet har nyare handläggningar
§ 40

Lauttasaari/Kaskisaari, Kaskiauranpolku 7, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 31. kaupunginosan (Lauttasaari, Kaskisaari) ********** Kappalekoskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8228 seuraavasti:

  • tontille rakennetaan kolme yhden asunnon pientaloa poiketen asemakaavassa sallitusta asuntojen ja rakennusten enimmäismäärästä. Asemakaavan mukaan tontin rakennusalalle saa rakentaa enintään kaksi asuntoa
  • tontin rakennusoikeuden ylittyy 25 k-m2:llä (5,6 %)

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen ehdolla, että tontin ajoliittymä sijoitetaan Kaskisaarentien puolelle tontin koillisosaan 6.5.2021 päivättyjen viitesuunnitelmien mukaisesti.

Maksu

1 491,55 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

31. kaupunginosan (Lauttasaari, Kaskisaari) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa kolmen erillisen omakotitalon rakentamiseen (yhteensä 465 k-m²) poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8228 (v. 1980) siten, että asuinrakennusten ja asuntojen lukumäärää lisätään kahdesta kolmeen. Rakennusoikeutta ylitetään n. 25 k-m².

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että

  • yksittäisen asunnon koko saadaan sopivaksi suhteessa alueen asuntotarpeeseen ja rakennusoikeus saadaan kokonaan käytetyksi
  • tontin pitkäomaisen muoto ja riittävä syvyys mahdollistavat erillispientalojen sijoittamisen vierekkäin siten, että pysäköintijärjestelyt onnistuvat hyvin (2 ap /as) ja siten, että kaikille taloille jää isot piha-alueet
  • kolmen asuinrakennuksen ratkaisu noudattaa asemakaavan mukaista sallittua kerrosalaa ja sijoittuu asemakaavan mukaiselle rakennusalalle pääsisäänkäyntikatosten osittaisia rakennusalan rajojen ylityksiä lukuun ottamatta
  • ratkaisu istuu hyvin ympäröivään kaupunkikuvaan

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 20.8.1980 vahvistettu asemakaava nro 8228. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on omakotitalojen, rivitalojen ja muiden kytkettyjen pientalojen korttelialue (AOR). Tontin tehokkuusluku e=0,25, joka tarkoittaa, että tontin rakennusoikeus on 441 k-m2. Suurin sallittu kerrosluku on kaksi ja rakennusalalle sallittujen asuntojen enimmäislukumäärä on kaksi (II/2). Asuntorakennusten sallittu enimmäiskorkeus on seitsemän metriä. Autopaikkojen vähimmäismäärä tontilla on 1/130 k-m², jonka lisäksi pitää varata tila yhden auton tilapäistä pysäköintiä varten/asunto. Tontille pitää näin ollen rakentaa vähintään kuusi autopaikkaa. Rakentamatta jäävät tontin osat on tarpeellisia kulkuteitä ja pysäköintipaikkoja lukuun ottamatta istutettava.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jonka mukaan aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4.

Tontilla on tällä hetkellä yksikerroksinen, kellarillinen yhden asunnon erillispientalo sekä asuintaloon kytketty kahden auton autotalli vuodelta 1961. Rakennuksen suunnittelija on arkkitehti Esa Koivuniemi. Rakennuksen käytetty kerrosala on 175 k-m2. Käyttämätöntä rakennusoikeutta on 265,5 k-m2.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä 25.2.2021. Naapureille varattiin tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Nähtävilläolon aikana 5.3.-18.3.2021 saatiin kaksi muistutusta. Muistutusten johdosta muutettiin viitesuunnitelmia siten, että ajoliittymä siirrettiin tontin koilliskulmaan Kaskisaarentien puolelle. Muutetusta suunnitelmasta sekä täydennetystä hakemuksesta, johon lisättiin seinäpaksuuksista johtuva rakennusoikeuden vähäinen ylitys (n. 25 k-m2, 5,6 %) on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä 19.1.2022. Naapureille varattiin tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole ollut tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Suunnitelmien ensimmäisen nähtävilläolon aikana 5.3.-18.3.2021 saadussa toisessa muistutuksessa huomautettiin tonttiliittymän liikenteellisesti ahtaasta kohdasta ja esitettiin, että tonttiliittymän tulisi sijoittaa Kaskisaarentien varteen tai nykyisen liittymän kohdalle. Muistutuksessa huomautettiin yleisesti Kaskisaaren jätehuollosta ja pysäköinnistä ja niihin liittyvistä ongelmista. Toisessa muistutuksessa esitettiin, että rakentamisessa tulisi noudattaa nykyisiä kaavamääräyksiä, koska poikkeaminen asuntojen lukumäärästä lisää liikennettä sekä hakijan tontille, että muistuttajan tontin rajoittuvalla tieosuudella. Muistutuksessa esitettiin myös, että kolmesta talosta aiheutuva rakennusmassa näkyy oleellisesti muistuttajan asuntoihin, pilaa tällä hetkellä olevan näkymän asunnoista pohjoiseen sekä pilaa ja vahingoittaa saaren nykyistä pientalohenkistä maisemaa. Muistuttaja toteaa, että muutoksella pyritään vain taloudellisen hyödyn maksimointiin.

Suunnitelmien toisen nähtävilläolon aikana 27.1.–9.2.2022 saatiin yksi muistutus. Muistutuksessa huomautettiin kolmesta talosta aiheutuvan rakentamisen massan kasvusta, joka vaikuttaa oleellisesti muistuttajan talon pohjoisen puolen ikkunoiden näkymien heikkenemiseen ja sen myötä asuntojen arvoihin laskevasti. Muistutuksessa katsotaan, että tonttien rakentamisen väljyys on tyypillinen piirre Kaskisaaressa, eikä sitä voida pilata sillä, että tavoitellaan rahallista hyötyä rakentamalla pienempiä yksiköitä hakemalla hyötysuhdetta. Muistuttaja huomauttaa, että suunnitelmissa esitetty kaksi autopaikkaa/asunto ei ole riittävä määrä omille autoille ja vieraspaikoille. Muistutuksessa huomautetaan, että kadunvarsipysäköinti ei ole sallittu Kaskisaaressa ja paikkojen puuttuessa tulee tarve pysäköidä naapuritontille.

Hakemuksesta on pyydetty kaupunginmuseon lausunto. Kaupunginmuseo ei lausunnossaan (19.3.2021) puolla hanketta, jossa puretaan Kaskisaaren 1960-luvun rakennusvaiheen arvokkaaksi arvotettuja kohteita. Lausunnossa on yhteenveto Kaskisaaren rakentamisvaiheista, vuonna 2012 tehdystä inventoinnista sekä silloisesta pyrkimyksestä asettaa alueen arvokkaita kohteita rakennuskieltoon asemakaavan päivittämistä varten. Kaskiauranpolku 7 kohde sisältyi rakennuskieltoesitykseen. Lausunnossa todetaan, ettei viime vuosien uudisrakentaminen alueella ei museon arvion mukaan valitettavasti ole tyydyttävästi täyttänyt kulttuuriympäristön tavoitteita. Kaupunginmuseo on 12.1.2022 ilmoittanut, että hakemukseen tehdyt muutokset eivät kosketa kulttuuriympäristön tai rakennussuojelun näkökulmia, jonka takia 19.3.2021 päivätty lausunto on voimassa myös koskien muutettuja suunnitelmia.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista.

Naapurin muistutukseen liittyen hakija ilmoittaa mm., että hakijan kiinteistö on AOR-korttelialuetta. Hakijakiinteistö ei sijaitse rannalla, tontti on suuri ja pitkänomainen. Kiinteistöä vastapäätä sijaitsee massaltaan yhtenäinen iso rivitalo. Hakija toteaa, ettei haeta lisää rakennusoikeutta, joka varsinaisesti lisäisi rakentamisen massan kasvua kiinteistöllä. Kiinteistölle on jo mahdollista rakentaa kaavan mukaan yhtä suuri massa, joka käsittää yhden tai kaksi asuntoa. Hakija esittää, että kolme erillistä pientä massaa väleineen antaa näkymiä ympäristöön paremmin.

Vastineessa todetaan, että rakentaminen noudattaa samaa väljyyttä kuin muillakin tonteilla Kaskisaaressa. Rakennusoikeuden hyödyntämistä kokonaisuudessaan tarkoituksenmukaisesti tai rakennusten paikkaa ei voida pitää naapuritontin kannalta kohtuuttomana. Vastineessa todetaan, että haettu poikkeama on vähäinen suhteessa voimassa olevaan asemakaavaan ja esitetään että maankäytöllisesti on järkevää rakentaa kahden sijasta kolme, vieläkin kohtuullisen isoa asuintaloa, myös arvoalueella ja käyttää tontin rakennusoikeus tarkoituksenmukaisesti. Vaatimus vain kahden asunnon sijoittamiseksi tontille rajoittaa merkittävästi tontin omistajan mahdollisuuksia käyttää tai myydä tontille osoitettua rakennusoikeutta.

Vastineessa todetaan, että julkinen liikenne ja Lehtisaaren pysäköintipaikat ovat kävelyetäisyydellä ja että tontin autopaikkojen määrä on asemakaavan mukainen. Hakija toteaa, ettei poikkeamisen aiheuttama liikenteen määrän lisäys ole kohtuuton.

Kaupunginmuseon lausuntoon liittyen hakija ilmoittaa vastineessaan mm., että tontilla sijaitsevaa rakennusta ei ole suojeltu asemakaavalla eikä tontilla ole voimassa olevaa rakennuskieltoa. Kiinteistöllä sijaitseva rakennus on kuntokartoituksen mukaan huonokuntoinen eikä sitä ei ole mahdollista taloudellisesti järkevästi korjata. Hakija toteaa, että uudet rakennukset ovat kaupunkikuvallisesti hyvin yhteen sovitettavissa Kaskisaaren rakennuskannan tyyliin.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hanke ei poikkea merkittävästi voimassa olevasta asemakaavasta. Poikkeaminen asemakaavassa sallitusta asuntojen ja rakennusten enimmäismäärästä sekä seinäpaksuuksista johtuva vähäinen poikkeaminen rakennusoikeudesta voidaan hyväksyä, koska tontin tehokkuus ei poikkea Kaskisaaren muiden tonttien tehokkuuksista.

Kolmannen asunnon lisäämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia kaupunkikuvaan tai alueen vehreään ja väljään ilmeeseen. Kolme erillistaloa ja niihin liittyvät autosuojat voidaan sijoittaa tontin rakennusalalle ja asemakaavan vaatimat autopaikat voidaan sijoittaa tontille siten, että katunäkymät säilyvät vehreinä. Asuinrakennukset toteutetaan 1-kerroksisina, kellarillisina rakennuksina, jolloin asemakaavassa sallitun kaksikerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeutta ei ylitetä. 1-kerroksisten asuinrakennusten väliin sijoitetaan matalampia autosuojia, joka keventää rakennusvolyymin ilmettä. Rakentaminen ei vaikuta Kaskisaaren rantamaisemaan tai näkymiin mereltä.

Kaskiauranpolku 7:n tontin seinäpaksuuksista johtuva rakennusoikeuden vähäinen ylitys (enintään 25 k-m2, 5,6%) voidaan hyväksyä. Kaskiauranpolku 7:n asemakaava on laadittu ennen kuin maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL) on tullut voimaan, jonka takia MRL 115 §:ää ei voida soveltaa MRL 217 §:n mukaisesti, ja seinäpaksuuksista aiheutuva kerrosalan ylitys tulee käsitellä poikkeamisena asemakaavasta. MRL:n voimaan tulon jälkeen kaavoitetulla alueilla on MRL 115 §:n mukaisesti sallittua rakentaa seinäpaksuuksista aiheutuvan pinta-alan verran kerrosalan lisäksi, jos ulkoseinän paksuus on enemmän kuin 250 millimetriä tai huoneistoa rajaavan väliseinän paksuus on enemmän kuin 200 millimetriä.

Muistutuksissa esitetyt huomautukset Kaskisaaren liikennejärjestelyistä tai pysäköintijärjestelyistä eivät liity tonttikohtaiseen poikkeamisasiaan.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen sekä tontin ja rakennusalan tarkoituksenmukainen rakentaminen ja käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 07.04.2022

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 40 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 40 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Marina Fogdell, arkkitehti, puhelin: 09 310 64271

marina.fogdell@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja