Poikkeaminen, Taka-Töölö, tontti 9903/102, Lastenlinnantie 2 a, Hus Tilakeskus
Taka-Töölö, Lastenlinnantie 2A, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) kiinteistöä 14-9903-102 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8526 seuraavasti:
- Leikki- ja oleskelualuetta (le) saa käyttää ambulanssin liikennöinti- ja - asiakkaiden sekä henkilökunnan lähipysäköintialueena.
Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:
- Määräaikaisena 30.6.2031 asti ja ainoastaan Hus sairaalatoiminnan ambulanssin liikennöinti- ja - asiakkaiden sekä henkilökunnan pysäköintiä varten.
- Alue on ennallistettava ennen poikkeamisen määräaikaisuuden päättymistä voimassa olevan asemakaavan mukaiseen käyttöön.
- Työntekijöille ja vieraille tulee toteuttaa 6 pyöräpysäköintipaikkaa. Pyörätelineiden pitää mahdollistaa runkolukitus.
Maksu
1 569,75 euroa
Hakija
HUS Tilakeskus
Rakennuspaikka
14. kaupunginosan (Taka-Töölö) kiinteistö 14-9903-102.
Hakemus
Hakija hakee lupaa määräaikaista käyttötarkoituksen muuttamista pysäköimisaluekäyttöön 30.6.2030 asti poiketen asemakaavan määräyksestä, jonka mukaan alue on leikki- ja oleskelualue.
Hakijan mukaan kohteessa toimii HUS syömishäiriöyksikkö. Hoitoa toteutetaan ensisijaisesti avohoitona, jonka tukena toimii päivä- sekä kokovuorokausiosasto. Syömishäiriöyksikkö ja sen piha-alueet ovat erillisiä tontteja. HUS:lla on voimassa oleva vuokrasopimus rakennuksen alan tontista ja sen kaakkoispäädyssä olevasta kaavan mukaisesta paikoitusalueesta. Rakennuksen edustalla oleva kaavan mukainen le-alue on toiminut ambulanssin liikennöinti- ja asiakkaiden sekä henkilökunnan lähipysäköintialueena Helsingin karttapalvelun ilmakuvien mukaan vuodesta ainakin 2009 lähtien.
Hakija perustelee hakemustaan sairaalatoiminnan nykyisillä vaatimuksilla. Ambulanssilla tulee olla pääsy ja liikennöimismahdollisuus pääovelle asti ja sen ympäristössä. Tilaa tulee olla myös lumenläjitystä varten, jotta ambulanssilla on ympärivuotinen pääsy pääovelle. Sairaalatoiminnan tarpeena on myös turvata riittävästi lähipaikkoja asiakasta varten.
Poikkeamisen tavoitteena on rajata toiminnan aiheuttama liikenne- ja pysäköintitarve niin, että se ei rasita lähialueen asukas- ja kadunvarsipysäköintiä.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 16.8.1982 hyväksytty asemakaava nro 8526. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on leikki- ja oleskelualuetta (le), joka sijaitsee opetustoimintaa, sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueen (YOS) vieressä. Tontilla olevalla rakennuksella on asemakaavassa merkintä sr-3, suojeltava rakennus, jota ei saa purkaa ilman pakottavaa syytä. Tontin rakennusoikeus on 800 k-m² ja autopaikkoja on rakennettava 1 ap/500 m² kohti. Tontilla on pysäköimispaikka. Autopaikoille ei ole maksimimäärää. Aluetta ympäröi puisto (VP).
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 15.12.2020 (§ 737) määräämä rakennuskielto (nro 12691) asemakaavan muuttamiseksi. Alue, jota rakennuskielto koskee, käsittää suuren osan kantakaupungista. Rakennuskiellon mukaan rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloja voidaan harkinnanvaraisesti ja tapauskohtaisesti muuttaa asuinkäyttöön hakemalla poikkeamista rajatusta rakennuskiellosta.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu alueeksi (kantakaupunki C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.
Alue on maisemakulttuuriltaan aikakaudelle tyypillinen puisto sekä maakunnallisesti arvokasta kulttuuriympäristöä (Helsingin empire-keskusta ja kivikaupunki).
Nykytilanteessa leikki- ja oleskelualue toimii viereisellä tontilla sijaitsevan HUS syömishäiriöyksikön ambulanssin liikennöinti- ja - asiakkaiden sekä henkilökunnan lähipysäköintialueena.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (17.08.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Muistutuksia ei ole esitetty.
Hakemuksesta on pyydetty lausunto kaupunginmuseolta.
Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (30.8.2021), että alueella on jatkuvaa ambulanssi- ja saattoliikennettä sekä pysäköintiä palvelevaa toimintaa, jota halutaan jatkaa 30.6.2030 asti. Perustelut ovat erittäin hyviä ja kaupunginmuseo puoltaa poikkeamista.
Päätöksen perustelut
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska sairaalatoiminnan nykyisten vaatimusten mukaisesti ambulanssilla tulee olla pääsy ja liikennöimismahdollisuus rakennuksen pääovelle asti ja sen ympäristössä. Lisäksi sairaalatoiminnan tarpeena on turvata riittävästi lähipysäköintipaikkoja asiakkaita varten siten, että toiminta ei aiheuta rasitetta lähialueen asukas- ja kadunvarsipysäköinnille.
Poikkeaminen liittyy sairaalatoimintaan, ja se on perusteltua myöntää määräaikaisena ja ainoastaan tähän käyttötarkoitukseen liittyen. Tarpeen päätyttyä alue tulee ennallistaa asemakaavan mukaiseen käyttöön.
Asemakaavoituksen nykykäytännön mukaisesti työntekijöille ja vieraille tulee toteuttaa alueelle 6 pyöräpysäköintipaikkaa. Pyörätelineiden pitää mahdollistaa runkolukitus. Helsingin kaupungin tavoitteena on edistää pyöräliikennettä ja siten on perusteltua varata turvallinen pyöräpysäköintimahdollisuus työntekijöille ja asiakkaille, vaikka voimassa olevassa asemakaavassa ei vaatimusta ei ole esitetty.
Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen tai parantaminen sekä tarkoituksenmukaiset pysäköintijärjestelyt.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Detta beslut publicerades 12.10.2021
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 128 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 128 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277
Crista Toivola, arkkitehti, puhelin: 0931037334