Hankinta, kehittämissuunnitelma, Kumpulan kampuksen innovaatio-, yritys- ja osaamiskeskittymä

HEL 2021-005381
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21

Helsingin kaupungin osuus Kumpulan kampuksen tutkimuslähtöisen yritys-, innovaatio- ja osaamiskeskittymän kehittämissuunnitelmaan liittyvästä palveluhankinnasta

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti Helsingin kaupungin osalta hyväksyä Gaia Group Oy:n tarjouksen koskien Kumpulan kampuksen tutkimuslähtöisen yritys-, innovaatio- ja osaamiskeskittymän kehittämissuunnitelmaan laatimista.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 43 000 euroa, josta Helsingin kaupungin osuus on 42,5%, eli 18 275 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Palveluhankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 40 01, kustannuspaikalta 18121000 elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta.

Samalla elinkeinojohtaja oikeutti innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön päällikön allekirjoittamaan sopijapuolten välisen hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Kaupunkistrategian 2017-2021 mukaan kaupunki tekee tiivistä yhteistyötä pääkaupunkiseudun yliopistojen, korkeakoulujen ja opiskelijaverkoston kanssa edistääkseen kansainvälisen tason opetuksen ja tutkimuksen edellytyksiä sekä kaupungin strategisia päämääriä. Lisäksi Helsinki muodostaa alustan esimerkiksi yritys- ja tutkimustoiminnan pilotointihankkeille ja uutta luovalle elinkeinotoiminnalle sekä on erinomainen kaupunki opiskella ja tehdä tiedettä.

Kumpulan kampusta halutaan yhdessä Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen ja muiden kumppaneiden kanssa kehittää luonnontieteiden innovaatiokeskittymänä, joka houkuttelee parhaat opiskelijat ja tutkijat sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioyhteistyötä toivovat yritykset. Pyrkimyksenä on tunnistaa toimijoita ja yrityksiä, joita Kumpulan pitäisi pystyä houkuttelemaan, lisätä varhaisen vaiheen osaamisintensiivisten yritysten määrää, luoda edellytyksiä vakiintuneiden koti- ja ulkomaisten toimijoiden sijoittumiselle Kumpulaan, sekä luoda suotuisat olosuhteet ja palvelut tutkimus- ja yliopistolähtöiselle ideakehitykselle, start-up-toiminnalle ja kasvuyrittäjyydelle.

Palveluhankinnan kohde ja maksuosuudet

Palveluhankinnan tarkoituksena on hahmottaa etenemispolku sekä keskeisimmät konkreettiset välietapit ja toimenpiteet tiellä kohti edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista. Tavoitteena on näkemyksen muodostaminen ekosysteemin ja Kumpulan innovaatio- ja osaamiskeskittymän toiminnallisista valmiuksista sekä tarvittavista rakenteellisista, sisällöllisistä ja organisatorisista elementeistä. Lisäksi toimeksiantoon kuuluu näkemyksen muodostaminen järjestelyistä, joilla innovaatioaihioille luodaan kehitysmahdollisuuksia osaamiskeskittymän kautta sekä avaintoimijoiden sitouttaminen.

Hankinnan maksuosuuksista on sovittu seuraavasti:
- Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto: 42,5 %
- Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta: 42,5 %
- Ilmatieteen laitos: 15 %

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten vertailu

Tarjouspyyntö (liite 2) lähetettiin seitsemälle palveluntarjoajalle sähköpostitse 3.5.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.5.2021 klo 16, johon mennessä Helsingin kaupungille saapui sähköpostitse viisi tarjousta:

  • Adventure Club Helsinki Oy ja Adventure Club Enterprises Oy
  • Forefront Oy
  • Gaia Group Oy
  • MDI Public Oy
  • Resolute HQ Oy ja Lumintel Oy

Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät.

Hankintapäätös perustui laatukriteereihin ja kokonaistaloudelliseen edullisuuteen tarjouspyynnön mukaisesti. Arviointiperusteet ja niiden painotukset olivat:

  • työsuunnitelma suhteessa asetettuihin tavoitteisiin (50 %) -> prosessikokonaisuus, työmenetelmät, projektihenkilöstö
  • tarjoajan ja projektihenkilöiden kotimaiset ja ulkomaiset referenssit kolmen viime vuoden ajalta (20 %)
  • toimeksiannon arvonlisäveroton kokonaishinta, sisältäen kaikki kulut (30 %)

Kaikki tarjoukset olivat kauttaaltaan laadukkaita referensseiltään, osaamisen tason ja kokemuksen laadun osalta sekä sisällöllisesti kiinnostavia tarjouspyynnön kohdetta ja hankkeen asettamia tavoitteita ajatellen. Työsuunnitelmakokonaisuuden osalta parhaat pisteet saivat Gaia Group Oy:n sekä Resolute HQ Oy:n ja Lumintel Oy:n tarjoukset. Prosessikokonaisuuden ja työmenetelmien osalta parhaaksi arvioitiin Gaia Group Oy:n tarjous. Sen lähestymistapa ja viitekehys tarjouspyynnön ja hankkeen toteutukseen vastasi parhaiten kokonaisuuteen.

Referenssien osalta Forefront Oy:n tarjous arvioitiin sopivimmaksi tarjouspyynnön kohdetta ja hankkeen asettamia tavoitteita ajatellen. Tarjotun hinnan osalta tarjoukset erosivat hieman toisistaan ja siinä parhaan pistemäärän sai MDI Public Oy.

Tarjousvertailutaulukko on liitteessä 1.

Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous

Kokonaisvertailussa suurimman kokonaispistemäärän sai ja näin ollen tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisin oli Gaia Group Oy:n tarjous. Työsuunnitelma oli prosessikuvauksen ja työskentelymetodien osalta vahva. Tarjouksessa esitetyn projektihenkilön osaaminen, projektin resursointi ja referenssit olivat tarkoituksenmukaisia. Heidän tarjoama hinta oli saaduista tarjouksista kolmanneksi edullisin.

Päätösvalta

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Toimeenpano

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 11.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun
yksikön päällikkö

Bilagor

2. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.