Avustuksen hakeminen, valtion erityisavustus, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyvä ICT-muutos, STM

HEL 2021-011372
Ärendet har nyare handläggningar
§ 78

Valtionavustushakemus sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyviin ICT-kustannuksiin, muutos

Finansdirektör

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hakea Helsingin kaupungille valtionavustusta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyviin ICT-kustannuksiin muuttaen 22.10.2021 §:n kohdalla tekemäänsä päätöstä. Avustushakemus on päätöksen liitteenä 1 ja muutoskustannusten arviointitaulukko (Excel-tiedosto, salassa pidettävä) liitteenä 2.

Sosiaali- ja terveysministeriöltä haettava avustus on suuruudeltaan yhteensä 12 536 107 euroa. Ministeriön julkaiseman hakuoppaan mukaan valtionavustuksen saajan ei edellytetä osallistuvan rahoitukseen.

Koska on todennäköistä, että valmistelun edetessä, HUS-yhtymää perustettaessa ja valtion ohjeistuksen tarkentuessa esille tulee uusia kustannuskohteita tai nyt esitetyt menot tarkentuvat, kaupunki varautuu hakemaan avustusta myös vuonna 2022 avautuvassa tätä kierrosta täydentävässä avustushaussa.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyspalveluja sekä pelastustointa koskeva uudistus tulee voimaan vuoden 2023 alusta. Helsingin kaupunki jatkaa palveluiden tuottamista näillä palvelusektoreilla, mutta valtionohjauksen ja -rahoituksen muutoksen takia toteutetaan mm. talouden eriyttämisen ja palvelutuotannon tietojärjestelmien muutoksen vaatimat toimet.

Hyvinvointialueesta annetun lain 5 §:n mukaan Helsingin kaupungilla on mahdollisuus hakea valtionavustusta muutoksesta aiheutuviin kustannuksiin. Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta (733/1992), Valtionavustuslaki (688/2001), Valtioneuvoston asetus hyvinvointialueen, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tiedonhallinnan tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutoksen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen myönnettävästä rahoituksesta.

Valtionavustusta maksetaan toteutuneiden, kirjanpidosta todennettavien, hankkeen toteuttamiseen liittyvien ja valtionavustukseen oikeuttaviksi hyväksyttävien kustannusten perusteella. Hankkeen aloittamisvaiheessa kustannuksia on voinut syntyä jo ennen valtionavustuspäätöksen antamista. Nämä kustannukset voidaan hyväksyä valtionavustukseen oikeuttaviksi edellyttäen, että ne ovat syntyneet 1.7.2021 jälkeisenä aikana ja ne on perusteltu ICT-muutoksen välttämättömyyden näkökulmasta.

Valtiontalouden kehyksessä on kohdistettu muutoksen toimeenpanoon ICT-valmistelurahoitusta noin 440 miljoonaa euroa vuosina 2021–2026. Tästä on ensimmäisessä valtionavustuksen haussa haettavissa noin puolet. Kaupunki varautuu hakemaan avustusta myös vuonna 2022 avautuvassa tätä kierrosta täydentävässä avustushaussa.

22.10.2021 jätettyyn valtionavustushakemukseen on sosiaali- ja terveysministeriöstä pyydetty lisätietoja ja täsmennyksiä. Liitteenä olevissa hakemusasiakirjoissa on koottu pyydetyt tiedot välttämättömistä ICT- muutoskustannuksista, joita Helsingin kaupungille arvioidaan koituvan vuosien 2021‒2026 aikana, ja päivitetty hakemus 25.11.2021 tilanteen mukaiseksi.

Työmäärä- ja kustannusarvioita sisältävä liite 2 on Laissa viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24.1 § 17 kohdassa säädetyin perustein salassa pidettävä.

Hallintosäännön 12 luvun 4 §:n 7 kohdan mukaan, ellei toimivallasta muutoin ole säädetty tai määrätty tai ellei rahoitusjohtaja ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle, rahoitusjohtaja hakee kaupungin puolesta valtionosuudet ja -avustukset sekä niihin verrattavat etuudet.

Detta beslut publicerades 29.11.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Jani Nevalainen
talousarviopäällikkö

Bilagor

2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
3. Lisäselvityspyyntö 12.11.2021

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.