Poistumisturvallisuusselvitys, Mäkikoti, Niemenmäentie 1, Lilinkotisäätiö

HEL 2021-012566
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Lilinkotisäätiö, Mäkikoti, Niemenmäentie 1, 00350 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Lilinkotisäätiön kohdetta Mäkikoti osoitteessa Niemenmäentie 1, 00350 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan on laadittava pelastuslain 20 §:n tarkoittama poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma poistumisturvallisuuden saattamisesta laissa säädetylle tasolle. Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.1.2023 mennessä.

Määräaika: 31.5.2022

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 1.11.2021
- määräaikainen palotarkastus 5.11.2021 (ptk nro 86468)
- poistumisturvallisuuden arviointi 19.2.2015 (pelastuskomentajan pöytäkirja 18/2015)

Mäkikotiin on tehty poistumisturvallisuuden arviointi vuonna 2015 (pelastuskomentajan pöytäkirja 18/2015). Tuolloin annetussa päätöksessä toiminnanharjoittaja on velvoitettu seuraavasti:

"1. Toiminnanharjoittajan tulee laatia suunnitelma paloilmoitinlaitteen
ilmaisimien asentamisesta lasitetuille parvekkeille.

2. Toiminnanharjoittajan tulee selvittää ja laatia suunnitelma yhteisissä
tiloissa sekä osassa asukas-huoneissa olevien liesin varustamisesta
tulipalon havaitsemis- ja sammutus järjestelmän asentamisesta liesin
yläpuolelle.

3. Toiminnanharjoittajan tulee aloittaa suunnitelman laadinta kohteen
suojaustason nostamisesta sprinkleri suojaustasoon, jotta mahdollisesti
yöaikaan sattuva palon alku ja asukkaiden poistumisen turvallisuus
voidaan hallita.

Suunnitelmat kohdista 1 ja 2 tulee esittää pelastusviranomaiselle
15.5.2015 mennessä. Kohdan 3 osalta suunnitelma tulee esittää viimeistään niin, että se on arvioitavissa seuraavan poistumisturvallisuusselvitys arvioinnin
yhteydessä viimeistään 31.12.2017"

Päätöksen perusteluissa mainitaan, että ”Palvelutalon asukkaat ovat pääosin omatoimisia.”. Toiminnanharjoittaja ei toimittanut erillistä toteuttamissuunnitelmaa automaattisen sammutuslaitteiston (sprinkleri) toteuttamisesta.

Vuoden 2017 palotarkastuksella on keskusteltu automattisen sammutuslaitteiston asennuksesta ja haluttu selvittää myös vaihtoehtoiset tavat parantaa poistumistuvallisuutta. Tämän johdosta toiminnanharjoittaja on määrätty päivittämään poistumisturvallisuusselvitys ja se on toimitettu 7.8.2017. Toimitetussa selvityksessä kaikki 44 asukasta on arvioitu omatoimisiksi. Selvityksestä ei ole tehty arviointia.

Mäkikoti on 44-paikkainen palveluasumisen yksikkö mielenterveyskuntoutujille. Toiminnanharjoittajan 1.11.2021 toimittaman poistumisturvallisuusselvityksen mukaan 13 asukkaan osalta toimintakyvyn katsotaan alentuneen ja 31 asukkaan arvioidaan olevan toimintakykyisiä. Selvityksessä on kuitenkin mainittu, että suurin osa asukkaista tarvitsee apua tai ohjausta pelastautumistilanteessa. Osalla asukkaista on käytössä liikkumisen apuvälineitä ja osalla on hälytyksen havaitsemista haittaava kuulovamma. Yksikössä on henkilökuntaa paikalla klo: 8-20, yöaikaan ei ole henkilökuntaa.

Mäkikoti toimii kolmikerroksisessa v. 2001 valmistuneessa rakennuksessa. Rakennuksen 2. ja 3. kerroksessa on kaksi seitsemän asunnon ryhmäkotia ja 1.-3. kerroksessa on kussakin yhdeksän yksiötä ja yksi kaksio. Asunnot on palo-osastoitu EI60 mukaisesti, EI15 ovin (+väliovi) ja ryhmäkotien asuinhuoneet osiin jaolla EI15. Rakennuksessa on kaksi erillistä palo-osastoitua porraskäytävää. Asunnoissa on parvekkeet ja ryhmäkodeissa kaksi erillistä parveketta. Kiinteistö on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka keskus sijaitsee pääoven tuulikaapissa. Kerroksissa on näyttölaitteet ja hälytystieto välittyy myös hoitajan puhelimeen.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Kaikki asukkaat eivät ole kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen ja yksikössä ei ole ympärivuorokautisesti henkilökuntaa.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Detta beslut publicerades 02.02.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.