Hankinta, palvelusopimus, P-alue pysäköintimaksut ja -valvonta, Tali liikuntapuisto, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2021-014524
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Talin liikuntapuiston yhteydessä olevan pysäköintialueen pysäköinnin järjestelyistä sopiminen ParkkiPate Oy:n kanssa

Idrottsanläggningsschefen

Päätös

Vs. liikuntapaikkapäällikkö päättää hyväksyä ParkkiPate Oy:n tarjouksen Talin liikuntapuiston P-alueen pysäköintimaksun keräämisestä ja alueen valvonnasta. Palvelun hankinnan valintaperusteena on korkeimman tuloutusprosentin Helsingin kaupungille pysäköintimaksuista antaneen tarjous.

Valvontaan kuuluva alue on merkitty liitteenä olevaan karttaan. Sopimus solmitaan ajalle 1.3.2022 - 28.2.2026.

Palveluntuottaja, ParkkiPate Oy, sitoutuu tilittämään pysäköintimaksutulon kuukausittaisesta arvonlisäverottomasta liikevaihdosta 96,5 prosenttia liikuntapaikkakokonaisuuden liikuntapaikat-palvelulle. Tilitys tulee suorittaa kertymiskuukautta seuraavan kuukauden 20. päivään mennessä.

Muut pysäköintijärjestelyihin liittyvät sopimusehdot on kirjattu liitteenä olevaan sopimukseen. Sopimus allekirjoitetaan tämän päätöksen saatua lainvoiman.

Päätöksen laatimisen yhteydessä sopimusosapuolen nimi, osoite, y-tunnus, sopimusaika sekä yhteyshenkilön nimi-, osoite-, puhelin- ja sähköpostitiedot rekisteröidään liikuntapalvelukokonaisuuden rekistereihin.

Kaupunki ei vastaa sopimusosapuolelle aiheutuvista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Helsingin kaupunki liikuntapalveluiden liikuntapaikat kilpailuttaa Talin liikuntapuiston P-alueen pysäköintimaksun keräämisen ja alueen valvonnan.

Liikuntapuiston varsinainen P-alue on tarkoitettu liikuntapuiston käyttäjille. Koko vuorokauden pysäköinnin valvonnalla ja maksullisuudella pyritään takaamaan P-alueen mahdollisimman tehokas kierto. Samalla pystytään takaamaan P-alueen talvihuolto, kun oletettavasti alueella ei ole juurikaan yön yli pysäköintiä. ParkkiPate Oy:llä on useita sopimuksia Helsingin kaupungin parkkialueilla. Toimijana se pystyy tekemään aktiivista pysäköinnin valvontaa iltaisin ja viikonloppuisin.

Hankintamenettely

Palvelusopimus on hankittu pienkilpailutuksella, jossa tarjouspyyntö on lähetetty kolmelle etukäteen kartoitetuille pysäköintialueita hoitavalle toimittajalle:

Aimo Park Finland Oy, ParkkiPate Oy, ja Länsi-Pasilan Autopaikat Oy/Itä-Pasilan Pysäköinti Oy

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 2.2.2022 klo 16:00. Tarjoukset piti lähettää osoitteeseen jyrki.inkinen@hel.fi.

Määräaikaan mennessä saapui 2 tarjousta: Aimo Park Finland Oy ja ParkkiPate Oy.

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Saapuneet tarjoukset, valintaperusteena suurin tuloutusprosentti pysäköintimaksuista:

ParkkiPate Oy 96,5 %
Aimo Park Finland Oy 95,8 %

Hinnat ovat ilman arvonlisäveroa.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Toimivalta

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 26.3.2019, § 55 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 § 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että liikuntapalvelukokonaisuuden vs. liikuntapaikkapäällikkö voi päättää hankinnoista 60 000 euroon saakka.

Detta beslut publicerades 22.02.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jyrki Inkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 87904

jyrki.inkinen@hel.fi

Beslutsfattare

Stefan Fröberg
vs. liikuntapaikkapäällikkö

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.