Sopimusmuutos, etuustietopalvelu Kelmu, Kela

HEL 2022-010997
Ärendet har nyare handläggningar
§ 241

Sopimus Kelan etuustietopalvelu Kelmun käytöstä

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä ja allekirjoittaa Helsingin kaupungin ja Kelan välisen sopimuksen etuustietopalvelu Kelmun käytöstä.

Päätöksen perustelut

Kelan etuustietojärjestelmä Kelmu on ollut käytössä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja Kanslian Elinkeino-osastolla jo aiemmin. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen vuoksi on tarve uudistaa sopimus Kelan etuustietopalvelu Kelmusta. Samalla etuustietopalvelu Kelmuun otetaan käyttöön uusia valtuuksia. Hankintaan ei sovelleta hankintalakia, koska kyse on hankintalain 16 §:n mukaisesta hankintayksiköiden välisestä yhteistyöstä.

Kelmun valtuudet Sosiaali- ja terveystoimialalla ovat:
- Kotoutumispalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu (uusi valtuus)
- Toimeentulotuen ja sosiaalipalvelujen tietojen tarkastelu (uusi valtuus)
- Työmarkkinatukea 300 päivää saaneiden tarkastelu (uusi valtuus)
- Rintamalisän saajien aineiston tarkastelu (uusi valtuus)
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti
- Työmarkkinatukiaineistojen tarkastelu
- Lastenhoidon tuen aineistojen tarkastelu

Kasvatuksen- ja koulutuksen toimialalla:
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti
- Lastenhoidon tuen aineistojen tarkastelu
- Työmarkkinatukiaineistojen tarkastelu

Kanslian Elinkeino-osastolla:
- Työmarkkinatukea 300 päivää saaneiden tarkastelu (uusi valtuus)
- Työmarkkinatukiaineistojen tarkastelu
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti

Valtuuksia käytetään asiakkaiden etuuksia koskevien päätösten teon tukena. Laissa säädetään eri tilanteista, joissa kunnalla on oikeus saada Kelalta asiakkaiden tietoja. Sopimuksella sovitaan teknisen käyttöyhteyden järjestämiseen liittyvistä asioista, joista ei ole lailla säädetty.

Kelan etuustietojärjestelmä Kelmun käytöstä veloitetaan kiinteä vuosittainen summa, jolla katetaan tietojen teknisestä luovutuksesta aiheutuvia kustannuksia. Luovutettavat tiedot ovat maksuttomia. Laskutettava summa perustuu Tilastokeskuksen viimeisen valmistuneen tilastovuoden mukaiseen Helsingin asukasmäärään. Summa lasketaan käyttämällä taksana kiinteää euromäärää, joka kertautuu jokaisesta ylitetystä tuhannesta asukkaasta. Vuonna 2023 taksa on 27 euroa. Helsingin asukasluku oli 6/2022 658 864, jolloin laskutus olisi 17 766 euroa (658*27 euroa). Vuosimaksu laskutetaan kerran vuodessa ja lasku toimitetaan lokakuussa. Vuosimaksun lisäksi palvelusta ei tule muita maksuja.

Liitteenä on sopimus Kelan etuustietojen luovuttamisesta teknisen käyttöyhteyden avulla sekä sen liitteet. Näillä asiakirjoilla solmitaan sopimus Kelmun käytöstä.

Detta beslut publicerades 20.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Markku Havukainen, ict-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 75490

markku.havukainen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Kirsi Remes
hallintojohtaja

Bilagor

2. Helsingin kaupunki Liite 1 Teknisen käyttöyhteyden välityksellä luovutettavat muut tiedot
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
4. Helsingin kaupunki Liite 3 Yhteyshenkilöt
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Helsingin kaupunki Liite 4 Hinnasto
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.