Lähijunaliikenteen varikoita koskeva selvitys
Lähijunaliikenteen varikoita koskeva selvitys
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi lähijunaliikenteen varikoita koskevan selvityksen.
Käsittely
Esteelliset: Tuula Saxholm
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen MAL-sopimusta koskevan neuvottelutuloksen (2.6.2020) mukaan kuntien ja HSL:n tulee yhteistyössä Väyläviraston kanssa ratkaista tarvittavien lähijunaliikenteen uusien varikoiden sijoittuminen Rantaradan, Kehäradan ja Pääradan suunnissa ja laatia tarvittaville selvityksille ja toteuttamiselle uusien junien hankintatarpeen huomioon ottava aikataulu. Kuntien tulee yhteistyössä Väyläviraston kanssa laatia tarpeelliset suunnitelmat varikoiden toteuttamiseksi sekä ratkaista varikoiden toteuttaja, suunnittelija, rakentaja ja omistuksellisen rakenne. Sijaintikunnat laativat varikoiden vaatimat maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset kaavat. Tämä on neuvottelutuloksen mukaan edellytys sopimuksen muissa kohdissa sovituille valtion panostuksille.
Kokouksessaan 20.1.2021 Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat päättivät, että Lähijunaliikenteen varikkojen toteuttajatahona toimii Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy ja kokonaiskuvan muodostamiseksi toteutettavien rantaradan, kehäradan ja pääradan varikoiden nykyisestä ja tulevasta käytöstä, laajuudesta ja muista toiminnallisista vaatimuksista laaditaan Junakalustoyhtiön toimesta yleissuunnitelma, joka käsitellään ja hyväksytään yhdessä Väyläviraston, Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän (HSL) ja seudun kuntien kesken. Helsingin seudun yhteistyökokous (HSYK) antoi 11.5.2021 kokouksessa tiedoksi suunnitelmat Junakalustoyhtiön toimimisesta varikkoihin liittyvissä tehtävissä (toteuttaja, suunnittelija ja rakennuttaja).
Junakalustoyhtiö on laatinut toimeksiannon mukaisesti kuntien yleissuunnitelman tasoisen varikoiden alustavan selvityksen HSL-alueen lähijunaliikenteen varikkotarpeesta (jäljempänä alustava varikkoselvitys), joka sisältää arvion vuoteen 2035 mennessä tarvittavien varikoiden määrästä, varikoiden toiminnallisista vaatimuksista, mitoituksesta sekä sijaintisuunnista. Väyläviraston aiemman varikkoselvityksen tuloksia on hyödynnetty soveltuvin osin. Selvitys on laadittu hyvässä vuorovaikutuksessa varikon mahdollisten sijaintikaupunkien kanssa ja selvityksen tuloksia on käsitelty asianomaisten kuntien asiaa käsittelevien asiantuntijoiden ja viranhaltijoiden kanssa.
Alustavassa varikkoselvityksessä on pyritty huomioimaan erityisesti:
Alustavan varikkoselvityksen keskeiset johtopäätökset ovat:
Selvitys HSL-alueen lähijunaliikenteen varikoista on valmis ja se on käsitelty 27.9.2022 Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajakokouksessa, joka on todennut asiasta mm. seuraavaa:
Junakalustoyhtiön laatima selvitys on hyvä ja luo pohjaa seudullisille ratkaisuille. Yhteinen näkymä tarvitaan pian, sillä varikoiden toteuttamiseen tarvitaan riittävästi aikaa ottaen huomioon mm. tarvittavat kaavaratkaisut. Päätettiin, että esitelty selvitys julkaistaan mahdollisimman pian ja siitä tiedotetaan. Junakalustoyhtiö sopii asiasta tarkemmin kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa. Junakalustoyhtiö laatii osaltaan myös jatkoselvitystä toteutuksesta ja rakentamismallista.
Lopuksi
Selvitys annetaan tiedoksi Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunginhallituksille samanaikaisesti ja tämän jälkeen HSL:n hallitukselle.
Kaupunginhallitus 31.10.2022 § 738
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Esteelliset: Tuula Saxholm
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Reetta Vanhasen ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Detta beslut publicerades 18.11.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550