Hankinta, puitejärjestely, strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi

HEL 2022-012799
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta

Sektorchef

Päätös

Toimialajohtaja päättää, että toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin puitesopimukseen valitaan palveluntuottajiksi seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1, Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:

1. Deloitte Consulting Oy
2. Gofore Lead Oy
3. Vison Oy
4. Valor Partners

Osa-alue 2, Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:

1. CGI Suomi Oy
2. Ubigu Oy
3. Vison Oy
4. KPMG Oy
5. Valor Partners

Lisäksi Toimialajohtaja päätti hylätä Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Deloitte Consulting Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 2, Flovio Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gaia Consulting Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gesund Partners Oy:n ja Broad Scope Management Consulting Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gofore Lead Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 2, Granlund Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Netum Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2 ja PTCServices Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2 tarjouspyynnön vastaisina.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Valinta tehtiin tarjousten laatuvertailun (liite 1) ja tarjousten vertailutaulukon (liite 2) pisteytyksen mukaisesti.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella on arvonlisäverottomana 2 500 000 euroa jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 1 500 000 euroa
Osa-alue 2: 1 000 000 euroa

Kaupunkiympäristön toimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan sopimukset tulevat kunkin tarjoajan osalta voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 31.1.2027.

Puitesopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta siihen asti, kunnes he ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Kymp -toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi. Tavoitteena hankinnassa on valita palvelutuottajiksi sellaisia yrityksiä, joiden organisaatiolla on toimitusvarmuuden lisäksi kykyä, osaamista ja resursseja hoitaa vaativia ja vaihtelevia toimeksiantoja kunkin asiantuntijapalvelun osa-alueen sisällä. Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut

Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut

Hankintamenettely

Kymp -toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi -hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu HEL 2022-012799, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat sopimuskumppaneiksi. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain(1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 2.12.2022 sähköisessä
HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja TED:issä
sekä korjausilmoitus 16.12.2022. Korjausilmoituksessa korjattiin palvelukuvaukseen jääneitä virheitä sekä jatkettiin tarjousaikaa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.1.2022. klo 16.00

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kilpailutuksessa tarjouksen saattoi jättää yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää lisätietokysymyksiä 15.12.2022 klo 12.00 asti. Kysymyksiä esitettiin yhteensä 9 kpl ja niihin vastattiin julkisesti 16.12.2022.

Määräaikaan mennessä saapui 14 tarjousta:
1) Capex advisors Oy (FI29124488), 2) CGI Suomi Oy (0357502-9), 3) Deloitte Consulting Oy (0555345-6), 4)Flovio Oy (2922408-3), 5) Gaia Consulting Oy (2008574-2), 6) Gesund Partners Oy (2991490-6), 7) Gofore Lead Oy (FI19065904), 8) Granlund Oy (FI17046945), 9) KPMG Oy Ab (FI18054859), 10) Netum Oy (1100539-2), 11) PTCServices Oy (1916929-5), 12) Ubigu Oy (FI27624833), 13) VALOR Partners (2414724-2) ja 14) Vison Oy (2481700-7).

Capex advisors Oy jätti tarjouksen ryhmittymänä yhdessä Welado Oy:n (2168039-1) ja Gesund Partners Oy jätti tarjouksen ryhmittymänä yhdessä Broad Scope Management Consulting Oy:n (2434526-5) kanssa.

Tarjoukset jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:

1) Capex advisors Oy
2) Deloitte Consulting Oy
3) Flovio Oy
4) Gaia Consulting Oy
5) Gesund Partners Oy
6) Gofore Lead Oy
7) Granlund Oy
8) Netum Oy
9) PTCServices Oy
10) Valor Partners Oy
11) Vison Oy

Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:

1) Capex Advisors Oy
2) CGI Suomi Oy
3) Deloitte Consulting Oy
4) Flovio Oy
5) Gaia Consulting Oy
6) Gesund Partners Oy
7) Gofore Lead Oy
8) Granlund Oy
9) KPMG Oy
10) Netum Oy
11) PTCServices Oy
12) Ubigu Oy
13) Valor Partners Oy
14) Vison Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille ja palvelua tuottaville henkilöille vaatimuksia jotka tarjousten on pitänyt täyttää. Jos vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön
mukaisia, lukuun ottamatta seuraavia:

Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:

1) Capex Advisors Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".

2) Flovio Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

3) Gaia Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".

4) Gesund Partners Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

5) Granlund Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

6) Netum Oy: Tarjojan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei sisällöllisesti vastaa osa-alueen teemaa.

7) PTCServices Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:

1) Capex Advisors Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".

2) Deloitte Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".

3) Flovio Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

4) Gaia Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".

5) Gesund Partners Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

6) Gofore Lead Oy: Tarjoajan esittämät seniorikonsultin referenssiprojektit (2 kpl) eivät täytä niille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

7) Granlund Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

8) Netum Oy: Tarjojan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei sisällöllisesti vastaa osa-alueen teemaa.

9) PTCServices Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun 50 %.

Laadun vertailuperusteena käytettiin projektitehtävää, jonka aiheena oli "Julkishallinnon hankintatoimen kustannustehokkuuden kehittäminen". Tarjoajien tuli laatia projektisuunnitelma tarjouspyynnössä kuvattuun kohteeseen, joka arvioitiin ennalta määritettyjen kriteerien perusteella.

Hinta- ja laatuvertailut sekä laatupisteet perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteinä.

Vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1:

1. Deloitte Consulting Oy
2. Gofore Lead Oy
3. Vison Oy
4. Valor Partners

Osa-alue 2:

1. CGI Suomi Oy
2. Ubigu Oy
3. Vison Oy
4. KPMG Oy
5. Valor Partners

Vastuullisuus

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Palveluntuottajien edellytetään
huomioivan ympäristönäkökohdat palveluntuotannossaan. Tarjoajat latasivat tarjouksensa liitteeksi selvityksen kaikista ympäristönäkökohtien huomioimiseen liittyvistä toimistaan, jotka liittyvät hankittavan palvelun tuottamiseen ja joihin he sitoutuvat palveluntuotannossaan.

Sosiaalista vastuullisuutta hankinnassa edistettiin työllistämisehdolla. Tarjoajat sitoutuivat tarjouksessaan työllistämään heikossa työmarkkina-asemassa olevan työttömän työnhakijan vähintään yhdeksäksi (9) kuukaudeksi työssäoloehdon täyttävään työsuhteeseen (vähintään 18 tuntia viikossa) tai tutkintoon johtavaan oppisopimussuhteeseen aina kun palveluntuottajalta tehtyjen ostojen määrä sopimuskaudella ylittää 350 000 euroa. (350 000 eur 1 työllistettävä, 700 000 eur 2 työllistettävää, 1 050 000 eur 3 työllistettävää jne.) Kaikki tämän sopimuksen perusteella tehtyjen ostojen määrät lasketaan yhteen työllistämisehdon arvoa laskettaessa.

Sopimus ja sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Sopimuskausi on noin neljä (4) vuotta, sopimukset päättyvät 31.1.2027. Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä.

Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa
jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.

Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva
päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Palvelun Tilaajat tekevät hankintoja puitejärjestelyyn valituilta palveluntuottajilta palvelukuvauksessa kuvatulla tavalla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (13.12.2022 § 711) mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 23.01.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Marko Harapainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Bilagor

1. Laatuvertailu
2. Vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.