Pysäkkijärjestelyt Paciuksenkatu 5:n edustalla
Pysäkkijärjestelyt Paciuksenkatu 5 kohdalla
Päätös
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan pysäkkijärjestelyt Paciuksenkatu 5 kohdalla piirustuksen 7378 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Tukholmankatu 10 asemakaavamuutoksen vuorovaikutusraportissa luvattiin, että alueen joukkoliikenteen saavutettavuuden parantamiseksi tutkitaan mahdollisuutta rakentaa uusi pysäkkipari Paciuksenkadulle Tukholmankadun risteyksen läheisyyteen. Pysäkkiä käyttäisi linja 25, joka liikennöi Pajamäen ja Kampin välillä 20 minuutin vuorovälillä. Uusi pysäkki on tarpeen, koska bussilinjan 25 pysäkkiväli on yli 850 metriä.
Mäntytieltä nykyiseen lähipysäkkiin on 11 metrin tasoero portaineen, mutta matka uudelle pysäkille on esteetön. Uusi pysäkkipari palvelisi myös silmäsairaalaa.
Pysäkin kohdalla 19 metrin matkalla jalkakäytävät kapenevat 2,5 metriin, pyörätiet 1,6 metriin ja ajokaistat 3,25–3,5 metriin, kun pysäkille varataan 3 metriä ja odotustilalle 2 metriä leveä tila. Keskustan suuntaan asetetaan odotustilaan 1,3 m leveä katos ja pysäkki toteutetaan ajoratapysäkkinä.
Liittyy liikenteen ohjaussuunnitelmaan numero 6725.
Asiassa on tehty yhteistyötä HSL:n kanssa.
Kustannusennuste
Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 25 000 euroa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.
Detta beslut publicerades 10.02.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37353