Muistutus- ja kantelukäsittely osana lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasturvallisuutta ja toimenpiteitä

HEL 2023-002747
Ärendet har nyare handläggningar
§ 48

Tutkimuslupa tutkimukseen "Muistutus- ja kantelukäsittely osana lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasturvallisuutta ja laatua tukevia toimenpiteitä"

Chef för barnskydd

Päätös

Lastensuojelun johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Muistutus- ja kantelukäsittely osana lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasturvallisuutta ja laatua tukevia toimenpiteitä" (pro gradu -opinnäytetyö). Tutkimuksen yhteyshenkilö on lastensuojelun johtaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.3.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Asiakirjoissa olevia henkilötietoja ja tunnisteellisia tietoja ei saa miltään osin siirtää asianhallintajärjestelmä Ahjon ulkopuolelle.

Asiakirjoista muodostettua dataa tulee käsitellä huolellisesti tietosuoja ja tietoturva huomioon ottaen ja se on hävitettävä tietoturvallisella tavalla tutkielman valmistumisen jälkeen.

Tutkimusluvan hakija huolehtii tietosuojan vaikutustenarvioinnin toimittamisesta tietosuojavaltuutetun toimistoon ennen tutkimusaineiston keruuseen ryhtymistä.

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa asiakirjoissa mainittuja henkilöitä ja toimialan yksiköitä. Yhteyshenkilölle tulee varata mahdollisuus tutustua tutkimusraporttiin ennen sen julkaisua.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja
pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija esittelee pyydettäessä maksutta tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Hallintotieteiden maisterin tutkielmassa tarkastellaan Helsingin kaupungin lastensuojelua ja perhesosiaalityötä koskevia muistutuksia ja kanteluita. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa muistutus- ja kantelukäsittelyn merkityksestä sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun ja asiakasturvallisuuden varmistamisessa. Lisäksi tutkielman avulla saadaan spesifiä tietoa lastensuojelun ja perhesosiaalityön muistutusten ja kanteluiden sisällöistä. Tutkimuskysymyksinä on: (1) Mitä lastensuojelun ja perhesosiaalityön toteuttamisen kannalta keskeisiä menettelysäännöksiä, oikeudellisia periaatteita, viranomaisen velvoitteita ja asiakkaan oikeuksien toteutumista muistutukset ja kantelut koskevat?, (2) Millaisia puutteita em. seikkojen toteutumisessa järjestäjäorganisaatio tunnistaa tai myöntää oman käsittelyprosessinsa aikana?, ja (3) Millaisiin toimenpiteisiin organisaatio kertoo ryhtyneensä havaitsemiensa puutteiden seurauksena oman harkintansa perusteella?

Tutkimusaineisto koostuu lastensuojeluun ja perhesosiaalityöhön kohdistuvista muistutuksista ja kanteluista, jotka ovat tulleet vireille ajalla 1.1.2021-31.12.2022. Lisäksi aineistoon kuuluu mainittuihin muistutuksiin annetut vastaukset muistutuksen tekijöille sekä kanteluasioissa annetut selvitykset laillisuusvalvojille. Aineiston asiakirjat ovat salassa pidettäviä ja osa niistä sisältää erityisiä henkilötietoja. Asiakirjoista poimitaan tunnistetietoja vailla oleva aineisto, josta selvitetään esiintyvyyksiä ennalta laaditun luokittelun mukaisesti. Tutkimusluvan hakija on toimialalla työskentelevä asiantuntija, joka tuntee hyvin tutkimuksen aihepiirin, asianhallintajärjestelmän ja jolla voi katsoa olevan osaamista aineiston tieteelliseen käsittelyyn.

Tutkimuslupaa varten toimialan tietosuojalakimiehiltä pyydettiin lausuntoa tutkimussuunnitelman mukaisesta aineistonkeruusta. Saatujen vastausten (liite 7) mukaan tutkimuslupahakemus on mahdollista ratkaista Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/19991) 28 §:n mukaisesti soveltamatta Lakia sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 11 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää lastensuojelun johtaja (lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakirjojen osalta).

Detta beslut publicerades 05.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne-Maria Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

anne-maria.kuvaja@hel.fi

Beslutsfattare

Saila Nummikoski
lastensuojelun johtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.