Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Kylänvanhimmantie 3, tilaelementeistä koostuva paviljonki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-005267
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Vuokraus, vuokrasopimuksen jatkaminen, Parmaco Oy, Kylänvanhimmantie 3, tilaelementeistä koostuva paviljonki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti

A
jatkovuokrata 24.3.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Kylänvanhimmantie 1-3:ssa sijaitsevan, yhteensä 370 htm² laajuisen paviljonkipäiväkotitilan Parmaco Oy:lta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen lisätilaksi toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen päättymispäivän ollessa 28.2.2028 (6kk irtisanomisaika) siten, että arvonlisäveroton tilavuokra kyseiseltä ajalta on yhteensä enintään 658 800 euroa. Päätös tehdään ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

A
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön tekemään vuokrasopimuksiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia sekä allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa vuokrasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Tarve

Lpk Nestorin lisätilapaviljongin toiminnot pysyvät nykyisellään eli tiloissa toteutetaan varhaiskasvatus- ja esiopetustoimintaa 1–6-vuotiaille. Lpk Nestorin pysyvää tilaratkaisua tarkastellaan Oulunkylän hankekokonaisuuksien yhteydessä. Paviljongin tarve on vielä vähintään 5 vuotta.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatko vuokrata kyseinen, osoitteessa Kylänvanhimmantie 3 sijaitseva tilaelementistä koostuva, 370 htm2 laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:ltä.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.5.2018 (61§) päättänyt hyväksyä Kylänvanhimmantie 3 sijaitsevalle tontille rakennettavan päiväkotipaviljongin hankesuunnitelman arvonlisäverottoman enimmäishintaan 1 389 900 euroa 2/2018 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 603 000 euroa (alv.0%) ja vuokrakustannuksia 786 900 euroa (avl.0%). Hankkeen enimmäislaajuus on 400 brm2.

Vuokraus ulkoiselta toimijalta

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 31.8.2023. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevana niin, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 28.2.2028 ja irtisanomisaika on 6kk.

Tilojen nykyinen tilavuokra on 38,49 euroa/htm2/kk. Uusi tilavuokra on 33,31 euroa/htm2. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti.

Kohteen tilavuokra tarkastetaan vuosittain. Vuosittainen korotus 3%, alkaen 1.9.2024.

Tilojen rakennuslupa on voimassa 21.6.2023 asti. Jatkorakennuslupaa haetaan kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Vuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkolupa.

Muut kustannukset

Tiloihin ei tehdä muutoksia eikä jatkovuokrauksesta aiheudu investointikustannuksia.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta- ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 38,49 €/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 34,86 € htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 33,31 €/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 29,68 € htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Lausunnot

Jatkovuokrauksesta pyydetään lausunto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Jatkovuokrattavat paviljonkitilat ovat olleet päiväkotikäytössä vuodesta 2019.

Rahoitus ja toteutus

Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 25.04.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
tilapäällikkö

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Jatkovuokrasopimusluonnos ja vastuujakotaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.