Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio, 27.3.2023, Nilsiänkatu 3

HEL 2023-005418
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 91 §

Oikaisuvaatimus kaupunkitekniikan ylläpidon päätöksestä 3.7.2023 § 28

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan päätöksestä 3.7.2023 § 28 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kuntalain 134 §:n 1 ja 2 momentin mukaan viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen laissa mainitulle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus on kuntalain 138 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.

Hakija on toimittanut kaupungin kirjaamoon 11.7.2023 oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan päätöksestä 3.7.2023 § 28, jolla yksikönjohtaja hylkäsi asianosaisen korvaushakemuksen henkilöauton kolarivauriosta.

Korvauksenhakijalle on lähetetty edellä mainittu viranhaltijapäätös muutoksenhakuohjeineen 6.7.2023. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa kaupungin kirjaamoon.

Oikaisuvaatimus on liitteenä 1 ja korvaushakemus liitteineen oheismateriaalina 1 - 4.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt seikat

Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja on 3.7.2023 § 28 päätöksellä hylännyt korvausvaatimuksen Nilsiänkadulla pysäköidyn Nissan Micra –merkkisen henkilöauton kylki- ja takaosavauriosta, jonka hakija epäilee aiheutuneen Staran lumenaurauksen seurauksena ajalla 26.3. – 1.4.2023.

Hakija uudistaa oikaisuvaatimuksessa vaatimukset entisin perustein ja esittää, että Stara korvaa edellä mainitun kolarivahingon 5784,41 euroa korjauslaskelman mukaisesti. Tämän lisäksi hakija on vaatinut alkuperäisessä korvausvaatimuksessaan 500 euron korvausta auton seisonta-ajalta, jolloin hakija ei ole voinut käyttää autoaan työssään. Kokonaisvaade on 6284,41 euroa.

Hakija toteaa, että vaurioituneen auton vasen kylki ja takaosa ovat painuneet kasaan ja auto on siirtynyt osittain jalkakäytävän puolelle. Auto on ollut pysäköitynä ajotien varteen ja vauriot ovat siten ajotien puolella.

Hakijan mukaan tapahtuma-aikaan tai ennen sitä on satanut runsaasti lunta. On ilmeistä, että lumenaurauksen yhteydessä lumiaura ja/tai sen siirtämä lumi ja jää on vaurioittanut autoa. Hänen mielestään edellä mainitut vauriot eivät ole voineet tulla esimerkiksi ohiajavasta autosta.

Asiassa saatu selvitys ja johtopäätökset

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu.

Staran työnjohdon selvityksen mukaan Stara ei ole työskennellyt kohteessa 26.3.2023 ja 27.3.2023, sillä Stara on aurannut vain bussilinjat, joita ei kulje Nilsiänkadun kautta. Auraus ja hiekoitus on aloitettu pääväylillä 27.3.2023 kello 06.00 ja ajoratojen suolaus kello 03.00. GPS-tietojen mukaan kyseisenä ajankohtana on löytynyt vain kaksi merkintää jalkakäytävän hiekoituksesta Nilsiänkatu 3:n kohdalla.

Vastaavasti 28. - 30.3.2023 Stara on reittitietojen mukaan (liite 2) ajanut Wille -merkkisellä työkoneella kohteen ohi, mutta ei ole tehnyt talvikunnossapitotöitä, kuten esimerkiksi aurausta tai hiekoitusta. Stara ei ole selvityksen mukaan ollut kohteessa ajalla 31.3. - 1.4.2023.

Yleisen vahingonkorvausoikeudellisen periaatteen mukaan vahingonkärsijän on osoitettava ilmenneen vahingon ja sen aiheuttajaksi epäillyn toiminnan välinen syy-yhteys. Hakijan esittämä Staran korvausvastuu perustuu hänen epäilyynsä liikennevahingon aiheuttajasta ja oletettuun tapahtumakulkuun, jota edellä mainitussa selvityksessä esitetyt tosiseikat eivät puolla. Vuonna 1999 käyttöön otetun auton, jonka korvaushakemuksessa ilmoitettu käypä arvo on 2000 euroa, kolhimiselle tarkemmin selvittämättömänä ajankohtana ei ole ilmoittautunut silminnäkijöitä. Näin ollen kadun reunassa noin viikon ajan säilytetyn auton kolarointia ajoneuvonsa hallinnan menettäneen muun tienkäyttäjän toimesta ei voida poissulkea.

Edellä mainituin perustein Staralle ei ole syntynyt korvausvastuuta hakijan henkilöautoa kohdanneen liikennevahingon johdosta. Esittelijä katsoo, että asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä tai uutta näyttöä, joka antaisi perusteltua aihetta yksikönjohtajan päätöksen muuttamiseen.

Stäng

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan ylläpito Yksikönjohtaja 03.07.2023 § 28

Stäng

Detta beslut publicerades 08.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Reittitiedot
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.