Poikkeaminen, Konala, Ristipellonkuja 1, Kiinteistö Oy Konalan Teollisuustalo c/o Hartela Etelä-Suomi Oy

HEL 2023-014654
Ärendet har nyare handläggningar
§ 95

Konala, Ristipellonkuja 1, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 32. kaupunginosan (Konala) korttelin 32037 tonttia 16 koskevan poikkeamishakemuksen seuraavilla ehdoilla:

  • Ristipellontien puoleinen julkisivu ei saa antaa umpinaista vaikutelmaa ja julkisivun kaupunkikuvalliseen ilmeeseen sekä laatuun on kiinnitettävä erityistä huomiota. Julkisivun käsittelyä tulee elävöittää materiaalien ja valaistuksen avulla.
  • rakennuksen sisäänkäyntejä tulee korostaa arkkitehtuurin keinoin ja niiden tulee olla selkeästi hahmottuvia. Sisäänkäynnit eivät saa antaa umpinaista vaikutelmaa. Sisäänkäyntien yhteydessä on oltava suuria ikkunoita.
  • teknisten laitteiden on oltava osa rakennuksen arkkitehtuuria
  • rakennuksen julkisivuissa tulee olla viheraiheita kuten köynnösseinää vähintään 60 metrin pituudelta
  • pysäköintialueen autopaikat ja Ristipellontien varteen sijoitettavat pyöräpaikat tulee päällystää pääosin nurmikivellä
  • pysäköintialueelle tulee istuttaa tai säilyttää vähintään 1 puu / 9 autopaikkaa kohden ja pysäköintialue tulee rajata pensasaidalla pysäköintialueen lounaan ja luoteen puoleisilla tontin rajoilla
  • Ristipellontien vastaisella puin ja pensain istutettavalla alueella tulee ensisijaisesti säästää olemassa olevat puut tai istuttaa poistuvia vastaava määrä uusia puita.
  • Johtoalueelle ei saa istuttaa suuria puita eikä sijoittaa pysyviä rakenteita tai rakennusosien perustuksia.
  • Kyttäläntien puoleisen huoltopihalle ajavien autojen kääntyminen tulee mitoittaa siten, että se voi tapahtua tontilla

Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11558 ja rakennusjärjestyksestä seuraavasti:

  • poiketaan kaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta sallimalla sijoittaa tontille osin kaksikerroksinen vähittäistavarakaupan myymälärakennus
  • poiketaan rakennusalueen rajasta rakennuksen lounais- ja koillispuolella
  • poiketaan asemakaavan puilla ja pensailla istutettavan alueen osista seuraavasti:
    • sijoittamalla osa uudisrakennuksesta istutettavaksi merkitylle alueen osalle
    • korvaamalla Kyttäläntien viereiselle tontin osalle merkitty puusto istutuksilla, nurmikivellä ja asfaltoidulla huoltoajoliittymällä
    • toteuttamalla Ristipellonkujan viereiselle tontin osalle merkitty puusto rungollisin pensain sekä jalankulkukiveyksenä ja ajoliittymänä pysäköintialueelle
    • sijoittamalla tontti numero 20:n vastaisella reuna-alueella osa pysäköintialueen autopaikoista ja niiden peruutustilasta istutettavaksi merkitylle alueen osalle
    • sijoittamalla Ristipellontien varrella pyöräpaikkoja istutettavaksi merkitylle alueen osalle
  • poiketaan kaavamääräyksessä vaaditusta pysäköintialueelle istutettavien puiden määrästä (1 puu / 4 ap)
  • poiketaan Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen viherkertoimen kaupan ja liikerakentamisen alueiden tavoitetasosta

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Kiinteistö Oy Konalan Teollisuustalo c/o Hartela Etelä-
Suomi Oy

Rakennuspaikka

32. kaupunginosan (Konala) korttelin 32037 tontti 16

Hakemus

Hakija hakee lupaa liikerakennuksen rakentamiseen, joka on pääosin myymälätilaa. Suunnitellun rakennuksen kokonaisalan laajuus on noin 2750 k-m², sisältäen varasto- ja tekniset tilat. Uudisrakennus poikkeaa voimassa olevasta asemakaavasta nro 11558 siten, että poiketaan kaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta, rakennusalueen rajoista, puilla ja pensailla istutettavan alueen osa merkinnästä ja pysäköintialueen istutettavia puita koskevasta kaavamääräyksestä. Lisäksi poiketaan vähäisesti rakennusjärjestyksen mukaisesta viherkertoimen tavoitetasosta. Tontti 32037/16 on voimassa olevassa asemakaavassa nro 11558 merkitty toimitilarakennusten korttelialueeksi, jossa myymälätiloja saa sijoittaa vain rakennusten ensimmäiseen kerrokseen.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että KTY-kaavamerkintäalueelle tehty liikenteellinen toimivuustarkastelu, sekä kaupallisten vaikutusten arviointi, joissa tarkasteltu hankkeen sopivuus kaupungin tavoitteisiin, vaikutukset kaupan palveluverkkoon, ostovoimaan, palveluiden saatavuuteen sekä alue- ja yhdyskuntarakenteeseen. Suunnitelman myymälätilan määrä ei ylitä kokonaiskerrosalaltaan voimassa olevan kaavassa sallitun 1. kerroksen myymäläalan kokonaismäärää.

Rakennusalojen ylitykset mahdollistavat kaupan toiminnallisten vaatimusten täyttymisen, turvalliset ja selkeät kulkuyhteydet. Lisäksi rakennusrajojen ylitykset mahdollistavat rakennuksen elinkaarijoustavuuden, jolloin rakennus on mahdollista muuttaa varasto- tai logistiikkarakennukseksi lähes sellaisenaan. Rakennuksen sijoittuminen osin kaavan osoittaman rakennusaluerajan ulkopuolelle huomioidaan naapurin suostumuksella.

Uudisrakennuksen lastauskatoksen sekä tavaran varastointilan sijoittamista puilla ja pensailla istutettavalle alueen osalle hakija perustelee siten, että huoltopihan alueella tontin muodon sekä ympäristön korot huomioiden, ratkaisu mahdollistaa toimivan kuorma-autoliikenteen, sekä työturvallisesti selkeän, suoran liikkumisen lastauskatoksen ja sisätilojen varaston välissä. Suunnitelmassa uudisrakennukseen on sijoitettu 60 j-metriä julkisivusäleikköä viherköynnöksiä varten.

Hakija perustelee kaavan edellyttämän puuston korvaamista rungollisilla pensailla Ristipellonkujan ja Kyttäläntien viereisillä alueilla olemassa olevien johtojen vaatimilla suojaetäisyyksillä. Hanke on keskustellut alueella sijaitsevien kaapeleiden omistajan kanssa ja huomioinut viitesuunnittelussa heiltä saadut suoja-alueet ja mahdollisten kaapelitöiden tilavaraukset. Ristipellontien puolella tontin reunalle istutetaan puita. Kyttäläntien vastaisella alueella istutettavan alueen toteuttamista osin nurmikivillä perustellaan huoltoliikenteen toiminnallisilla vaatimuksilla.

Poikkeamista pysäköintialueelle istutettavien puiden määrästä ja istutettavasta alueesta hakija perustelee siten, että suunnitelmassa esitetty autopaikkamäärä tulee kaupan toiminnallisista vaatimuksista, jolloin pysäköintipaikan ympäristön istutusalueiden dimensiot tontilla eivät suurimmalta osalta sovellu puiden kasvatukseen. Pysäköintialueelle esitetään kuitenkin istutettavaksi pensaita ja puita, sekä säilytettäväksi puita naapuritontin rajan läheisyydessä. Lisäksi pysäköintipaikkojen pintamateriaali on nurmikiveä.

Viherkertoimen tavoitetasosta poikkeamista perustellaan sillä, että tontilla on pyritty hyödyntämään viheraiheille kaikki käytettävissä oleva ala, suurimpia istutuskokoja käyttäen, jotka takaavat elinvoimaisuuden, vaarantamatta rakennusteknisestä toimivuutta. Asfaltin osittainen käyttö alueella tulee ostoskärryjen ja huoltoajoneuvojen toiminnan vaatimuksista. Näin saavutetaan toiminnallisesti/kaupunkikuvallisesta laadukas lopputulos.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia. Lisäksi toimenpide on vastoin Helsingin rakennusjärjestyksen tonttikohtaisen viherkertoimen tavoitetasoa uudis- ja lisärakentamisessa.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 28.2.2007 vahvistettu asemakaava nro 11558. Asemakaavan mukaan rakennuspaikalle saa sijoittaa julkisia palvelutiloja, liike- toimisto sekä ympäristöhäiriötä aiheuttamattomia teollisuus- ja varastotiloja, opetus-, koulutus, studio- ja näyttelytiloja, kokoontumistiloja, kahvila- ja ravintolatiloja sekä liikunta- ja vapaa-ajan toimintaa palvelevia tiloja. Myymälätiloja saa sijoittaa vain rakennusten ensimmäiseen kerrokseen. Tontin rakennusoikeus on merkitty tehokkuusluvulla e=1,0. Tontilla on puilla ja pensailla istutettavaa alueen osaa ja maanalaista johtoa varten varattu alueen osa. Kaavassa on määrätty, että pysäköintialueelle tulee istuttaa 1 puu / 4 autopaikkaa kohti. Tontille saa tehdä kaksi ajoyhteyttä.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu toimitila alueeksi ja lähikeskusta-alueeksi (C3). Toimitila-aluetta kehitetään ensisijaisesti toimitilojen, tuotannon, varastoinnin, julkisten palveluiden ja opetustoiminnan sekä virkistyksen käyttöön. Merkinnän osoittamalle alueelle voidaan Konalassa osoittaa asemakaavassa sellaisia merkitykseltään seudullisia vähittäiskaupan suuryksikköjä, jotka kaupan laatu huomioon ottaen voivat perustellusta syystä sijoittua myös keskusta-alueen ulkopuolelle. Päivittäistavarakaupan suuryksiköitä ei sallita.

Lähikeskusta-aluetta kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palveluiden, toimitilojen, hallinnon asumisen, puistojen virkistys- ja liikuntapalveluiden sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on keskeisillä paikoilla osoitettava pääsääntöisesti liike- tai muuksi toimitilaksi.

Helsingin yleiskaavassa ja Uusimaa 2050 vaihemaakuntakaavassa Konalalle on esitetty nykyisestä vahvistuvaa asemaa kaupan keskittymänä. Maakuntakaavan mukaisessa mitoituksessa Konalaan voi sijoittua lähes 200 000 k-m² uutta kaupan pinta-alaa, mikä tekisi Konalasta yhden pääkaupunkiseudun ja koko Suomen suurimmista kaupan alueista. Nykyisin Konalassa on reilut 100 000 k-m² kaupan rakennuksia, josta noin 70 000 k-m² on tilaa vaativaa kauppaa.

Suunnittelualueella sijaitsee nykyisin pysäköintialue, joka on myös viereisen kauppakeskuksen asiakaspysäköinnin käytössä. Tontilta on purettu kaksi 1960-luvun varastorakennusta vuosina 2009 ja 2022. Nykyisin tontilla ei sijaitse rakennuksia. Ristipellontien vastaisen tontin rajan läheisyydessä on puin ja pensain istutettavaksi merkitty alue, jossa on useita lehtipuita.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (5.8.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty nähtävilläoloaikana. Nähtävilläolon jälkeen saapui kaksi kirjettä.

Konala-seura ry:n mielestä käyttötarkoituksen muutos ja palvelutarjonnan lisääntyminen ovat Konalan alueen kehittymisen kannalta positiivisia asioita. Suunnitelman kiinteistö sijaitsee liikenteellisesti haasteellisessa paikassa Ristipellontien ja Kyttäläntien liittymän eteläpuolella. Seuran mielestä kiinteistön huollon ja lastauspihan tilavaraus ei ole riittävä ajoneuvojen poistumista varten. Lisäksi kevyen liikenteen nykyiset puutteet ja liittymän muoto Kyttäläntielle ovat raskaan ja kevyen liikenteen kannalta hankalia. Puistoalueiden häviäminen herättää varmasti keskustelua.

Toinen kirje koski naapurin suostumusta rakennusaluerajan ylityksestä ehdolla, että routasuojaukset, salaojitukset, kattovedet ja lumet mahtuvat tontille.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista.

Hakija toteaa vastineessaan (19.9.2024), että huoltopiha on mitoitukseltaan tiukka. Hakija kertoo, että hankkeeseen on kiinnitetty kokenut liikennesuunnittelija, joka on suunnitelmassa mm. huomioinut ajoneuvojen tosiasialliset kulkureitit, myös poistumisen osalta. Hankkeen ajoliittymä sijaitsisi karkeasti nykyisen noin 9,4 m leveän ajoliittymän kohdalla. Ajo suoritetaan ajamalla etuperin tontille, ja kaikki peruutusvaiheet tapahtuvat kokonaan tontin alueella.

Ristipellontien osalta pitkien ajoneuvojen ajoreitti on suunniteltu kääntymään Ristipellontiellä pohjoisen suuntaan, joten mahdollisesti Ristipellontietä pitkin joskus kulkevan jalankulkuvyöhykkeen aiheuttama kavennus ei vaikeuta liikennöintiä. Alueen liikenteellistä toimivuustta on tutkittu poikkeamishakemukseen tuotetuissa liitemateriaaleissa. Tarkastelu koskee Ristipellontien osalta Ajomiehentien ja Konalantien välistä osuutta, sekä Vihdintien osalta, sisältäen Ristipellontien liittymän ja Malminkartanontien risteyksen. Johtopäätöksessä todetaan, ettei hankkeen uusi maankäyttö heikennä Vihdintien tai Ristipellontien liikenteellistä toimivuutta.

Hanke ei sijaitse puistoalueella, mutta pihasuunnitelmassa on esitetty mahdollisimman suuria ohjeistuksen mukaisia puita rakennuksen lähistöön, sekä käytetty käytännössä kaikki tontin ei-toiminnallinen pinta-ala kasvillisuudella peittämiseen. Myös julkisivun seinät on merkittävältä osin varattu köynnöskasvien kasvua varten.

Routasuojauksien, salaojituksen, kattovesien ja aurauslumen mahtuminen tontille huomioidaan.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hanke sopii hyvin kaupungin tavoitteisiin alueen kehittämiseksi, ja vahvistaa Konalan asemaa kaupan keskittymänä Helsingin yleiskaavan ja Uusimaa 2050 vaihemaakuntakaavan mukaisesti. Hankkeella on vain vähäisiä vaikutuksia ympäröivään kaupan palveluverkkoon ja ostovoiman suuntautumiseen.

Poikkeamispäätöksen valmistelun aikana tehdyn kaupallisen selvityksen (Kaupallisten vaikutusten arviointi, Realidea 4.9.2023) mukaan hanke parantaa Konalan palvelutarjontaa ja houkuttelevuutta tukien myös alueella jo nykyisin sijaitsevien liikkeiden elinvoimaa ja asettuu osaksi Konalan kaupallisen keskittymän palvelutarjontaa kauppakeskus Ristikon välittömään läheisyyteen. Hankkeen tuoma lisäpinta-ala on kohtuullinen vaikutusalueen ostovoimaan ja ostovoiman kasvuun nähden. Hankkeella ei ole negatiivisia vaikutuksia kaupan palveluiden saavutettavuuteen. Hanke täydentää ja tiivistää hyvin Konalan nykyistä työpaikka- ja kaupan aluetta.

Liikenteellisen toimivuustarkastelun (WSP 31.8.2023) perusteella voidaan todeta, että suunniteltu muutos ei vaikuta merkittävästi alueen liikenteelliseen toimivuuteen. Hanke ei heikennä Vihdintien tai Ristipellontien liikenteellistä toimivuutta.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksen mukainen käyttö ja alueen palvelutason parantaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 22.10.2024

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 95 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 95 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heini Hiukka, arkkitehti, puhelin: 09 31024569

heini.hiukka@hel.fi

Tuomas Eskola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37285

tuomas.eskola@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja