Tarveselvitys, käytettävyyden parantaminen, Parrukatu 2, tiilinen kaasukello, kaupunkiympäristön toimiala
Preciserad projektplan för förbättring av användbarheten av Söderviks gasklocka i tegel
Beslut
Stadsfullmäktige godkände den preciserade projektplanen för förbättring av användbarheten av gasklockan i tegel i Södervik, daterad 13.6.2024, enligt vilken projektets omfattning är cirka 1 450 m² bruttoyta och maximipriset exklusive mervärdesskatt uppgår till 2 100 000 euro i kostnadsnivån för april 2024.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Bakgrund
Staden utvecklar Söderviksområdet i enlighet med målen i stadsstrategin genom att skapa förutsättningar för mångsidig fritidsverksamhet och kultur.
Söderviks gasklocka i tegel används sporadiskt för evenemang, men den har för tillfället ingen egentlig användare eller hyresgäst. Gasklockan med isolerskikt i tegel (byggd 1910) har renoverats 2022 och besitter ett stort byggnads- och kulturhistoriskt värde. Den ligger i ett område som har klassificerats som byggd kulturmiljö av riksintresse (RKY). Gasklockan i tegel och den intilliggande gasklockans stålstomme bildar ett landmärke i Södervik och de har ett synligt läge i stadsbilden och ett stort värde för den levande stadskulturen i Helsingfors samt ett identitetsvärde med tanke på hela staden.
Den renoverade klockan i tegel, som har konstaterats vara hälsosäker, är också ett unikt objekt ur ett internationellt perspektiv och har förutsättningar för att vara ett dragplåster för evenemang som ordnas i Södervik.
Beslut om godkännande av den preliminära projektplanen
Stadsfullmäktige godkände 19.6.2024 § 134 en preliminär projektplan för förbättring av användbarheten av gasklockan i tegel i Södervik, daterad 13.3.2024, enligt vilken projektets omfattning är cirka 1 487 m² bruttoyta och det beräknade maximipriset exklusive mervärdesskatt uppgår till 2 000 000 euro i kostnadsnivån för december 2023.
Besluten som gäller projektet fattas i två steg i enlighet med anvisningarna för hantering av lokalprojekt. Då beslutar stadsfullmäktige först om projektets behövlighet, dvs. den preliminära projektplanen. I det andra steget beslutar stadsfullmäktige om den preciserade projektplanen för projektet, dvs. fattar ett beslut om de medel som binds till projektet utifrån den preciserade projektplanen och det maximipris som fastställts utifrån den.
Enligt anvisningarna för hantering av lokalprojekt kan beslutsfattande i två steg användas för exceptionella projekt med betydande segregationspolitiska eller kulturhistoriska värden även om lokalerna inte kan användas som nödvändiga byggnader för produktion av lagstadgade tjänster så som stadens strategi för verksamhetslokaler förutsätter. De nödvändiga byggnaderna för produktion av lagstadgade tjänster utgör servicenätets varaktiga stomme.
När tvåstegsförfarande används i beslutsfattande om exceptionella lokalprojekt är avsikten att stadsfullmäktige i fortsättningen först ska fatta beslut om projektens behövlighet oberoende av kostnadskalkylen. I det andra skedet fattar det organ som utifrån kostnadskalkylen är behörigt beslut om lokalprojektets maximipris. En ändring av förvaltningsstadgan beträffande denna fråga bereds.
Projektets behövlighet
Tidigare har både konsertlokaler och ett konstmuseum planerats i gasklockan, men ingen av planerna har genomförts. Bara 60 personer får för tillfället vistas i byggnaden samtidigt, så dess potential som mötes- och evenemangslokal har knappt kunnat utnyttjas.
I och med projektet skulle 880 personer kunna samlas i gasklockan. Projektet gör det också möjligt att använda klockan året runt. Avsikten med åtgärderna för att förbättra gasklockans användbarhet är att skapa fungerande och trygga förhållanden för att organisera större sammankomster och evenemang i de tomma lokalerna. De ändringar som nu planerats gör det möjligt att genast börja använda lokalen som sådan och senare foga den till en större helhet. De planerade ändringarna behövs dessutom oberoende av hur gasklockan i tegel kommer att användas. Med hjälp av åtgärderna skapas imponerande faciliteter för både fritidsverksamhet och kulturevenemang.
Gasklockan i tegel är en elegant och annorlunda lokal och tillräckligt stor för mångsidiga evenemang och kulturändamål. När den kulturhistoriskt betydande lokalen tack vare projektet kan användas året om ökar Helsingfors och Söderviks dragningskraft ytterligare.
Preciserad projektplan
Efter de planerade ändringarna blir gasklockan i tegel en ny evenemangslokal i Södervik som redan har en stark profil bland stadsborna som en viktig scen för stadskultur. Efter ändringarna kommer gasklockan i tegel att stöda den nuvarande användningen av området för kulturändamål och evenemang. Klockan kommer att kunna utnyttjas vid stora sommarevenemang och ändringarna främjar användningen av området dygnet runt och året om. Utanför festivalperioden kan gasklockan i tegel användas som en självständig evenemangslokal som tillför kulturverksamhet till området, stöder områdets profil och främjar målen i stadsstrategin. Klockan kan användas för exempelvis konstutställningar och installationer, konserter, mässor, föreställande konst och företagsevenemang.
I planen för förbättring av lokalens användbarhet ingår:
- | förbättring och utbyte av de befintliga utrymningsvägarnas konstruktioner |
- | en ny servicedörr som också kan användas som nödutgång |
- | förbättring av tillgängligheten |
- | uppdatering av ventilationssystemet för en kapacitet på 880 personer |
- | nya toaletter |
- | nya vindfång |
- | elarbeten med beaktande av den framtida användningen |
- | vattenanslutning och avlopp |
- | fiberanslutning |
Projektplanen finns i bilaga 1.
Projektets omfattning
Projektet omfattar cirka 1 450 m² bruttoyta och 1 345 m² lägenhetsyta.
Kostnader
Projektets totala kostnader uppgår till högst cirka 2 100 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för april 2024.
Lokalkostnader
Enligt den preliminära kalkylen från en expert kan hyresinkomsterna från evenemang efter ändringarna i syfte att förbättra användbarheten vara cirka 1 00 000 euro om året.
Den interna kapitalhyran är 11,76 euro/m² lägenhetsyta i månaden, sammanlagt 189 806 euro om året. Underhållshyran beräknas bli 4,60 euro/m² lägenhetsyta i månaden, sammanlagt 100 875 euro om året. Det årliga avkastningskravet är 74 244 euro om året (2,5 %), arrendet 18 818 euro och de allmänna kostnaderna 10 814 euro. Totalhyran är 394 556 euro om året.
Trots att hyran enligt kalkylen inte täcker lokalkostnaderna, är det motiverat att göra ändringar som förbättrar användbarheten för att den arkitektoniskt och industrihistoriskt unika byggnaden ska kunna utnyttjas effektivt för mångsidiga kulturändamål. Projektet stöder dessutom den nuvarande verksamheten i området och användningen av området året runt. Den främjar också skrivningen i stadsstrategin om att utveckla Södervik till ett centrum för upplevelser där ”kultur och fritid är starkt närvarande”.
Projektfinansiering
För projektet har det inte reserverats någon finansiering i byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som ingår i 2024 års budget. Om projektplanen godkänns, anvisas den finansiering som behövs för projektet för 2024 från oförbrukade anslag som reserverats för husbyggnadsprojekt för 2024. Finansieringsbehovet år 2025 beaktas när förslaget till investeringsprogram i följande budget utarbetas.
Projektets genomförande och tidsplan
Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.
Avsikten är att byggarbetena inleds i september 2024 och slutförs i maj 2025 så att lokalerna kan börja användas i juni 2025.
Tillfälliga lokaler
Tillfälliga lokaler behövs inte.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om preliminära och preciserade projektplaner för exceptionella projekt oberoende av de kalkylerade kostnaderna för dessa.
Kaupunginhallitus 12.08.2024 § 436
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Suvilahden tiilisen kaasukellon käytettävyyden parantamista koskevan 13.6.2024 päivätyn tarkennetun hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 1450 brm² ja enimmäishinta arvonlisäverottomana on 2 100 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
03.06.2024 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 27.06.2024 § 89
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle hankesuunnitelman hyväksymistä osoitteeseen Parrukatu 2 toteutettavan tiilisen kaasukellon käytettävyyden parantaminen - hankkeen 13.6.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti siten, että hankkeen arvioitu enimmäishinta arvonlisäverottomana on 2 100 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 1450 brm².
04.04.2024 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39747
Stadsfullmäktige 19.06.2024 § 134
Beslut
Stadsfullmäktige godkände en preliminär projektplan som förbättrar användbarheten av gasklockan i tegel i Södervik, daterad 13.3.2024, enligt vilken projektets omfattning är cirka 1 487 m² bruttoyta och det beräknade maximipriset exklusive mervärdesskatt uppgår till 2 000 000 euro i kostnadsnivån för december 2023.
Föredragande
Upplysningar
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174
Detta beslut publicerades 04.09.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174