Viran täyttäminen, kaupunkiympäristön toimiala, maankäyttö ja kaupunkirakenne, asemakaavoitus, yksikön päällikkö, KYMP-01-22-24

HEL 2024-006992
Ärendet har nyare handläggningar
§ 75

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden asemakaavoituksen palvelun asemakaavakoordinointiyksikön päällikön viran täyttäminen

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja valitsi asemakaavoituksen palvelun asemakaavakoordinointi -yksikön päällikön virkaan (035213) tekniikan tohtori ********** 15.8.2024 alkaen 6146,40 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Virkaan valitun ei tarvitse esittää selvitystä terveydentilastaan, sillä hän on jo kaupungin palveluksessa ja on jo aiemmin esittänyt ko. selvityksen.

Virassa on kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen viranhaltijan irtisanouduttua 1.6.2024 lukien.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 30.11.2023 § 41, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1§:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 6.5.-22.5.2024. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, Duunitorilla, TE-palvelujen sivuilla, Joblyssa ja HS.fi -palvelussa.

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuteen kuuluvassa asemakaavoituspalvelussa vastataan asemakaavojen laatimisesta sekä asemakaavatason maankäytöllistä harkintaa edellyttävistä asioista. Yksikkö on yksi viidestä asemakaavoituksen yksiköstä.

Yksikön päällikön johdettavana on noin 20 henkilöä. Yksikkö vastaa kaavoituksen suunnittelumenetelmien kehittämisestä, prosessien ja yhteistyön sujuvoittamisesta, asemakaavoituspalvelun sisäisistä erityisasiantuntijapalveluista, laadun varmistuksesta ja tuloksen seurannasta sekä tiettyjen aluekokonaisuuksien asemakaavoituksesta ja muista maankäytöllistä harkintaa edellyttävistä tehtävistä. Yksikön päällikkö osallistuu aktiivisesti palvelukokonaisuuden (maankäyttö ja kaupunkirakenne) toiminnan suunnitteluun. Yksikköön kuuluu kaksi tiimiä: asemakaavaprosessitiimi sekä kaupunkiuudistustiimi.

Viran kelpoisuusehtona on arkkitehdin tutkinto tai muu vastaava soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemus esihenkilötehtävistä. Kielitaitovaatimus on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Tehtävässä edellytetään vankkaa kokemusta maankäytön suunnittelusta sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Yksikön päällikkö johtaa yksikköä valmentavalla ja ratkaisukeskeisellä otteella luoden samalla innostavaa ja avointa työkulttuuria. Yksikön päälliköllä on erinomaiset yhteistyö- ja neuvottelutaidot sekä halukkuus ja valmius kehittämistyöhön.

Eduksi luetaan perehtyneisyys laajemmin rakentamisen tehtäväkenttään ja hyvät verkostot.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 16 henkilöä, joista 10 hakijaa täytti kelpoisuusehdot. Hakijaluettelo on liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on liitteenä 2.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat ajalla 27.5.-29.5.2024 maankäyttöjohtaja ********** asemakaavapäällikkö ********** ja HR partner **********

********** on valmistunut tekniikan tohtoriksi Aalto yliopistosta 2019 ja arkkitehdiksi Aalto yliopistosta 2013 ja kauppatieteiden maisteriksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta 2007. **********

********** on valmistunut diplomi-insinööriksi LUT School of Engineering Sciences 2023 ja maisema-arkkitehdiksi Teknillisestä korkeakoulusta 2008. **********

********** on valmistunut filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta 2011. **********

Kaikilla kolmella haastatellulla oli tehtävään soveltuva tutkinto sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Tehtävässä edellytetään vankkaa kokemusta maankäytön suunnittelusta sekä kokemusta esihenkilötehtävistä.

Seuraavissa kappaleissa on vertailu hakijoiden maankäytön suunnittelukokemuksesta ja esihenkilökokemuksesta.

********** on erittäin monipuolinen kokemus maankäytön suunnittelun eri osa-alueilta. Hän on toiminut sekä yleiskaavoituksen että asemakaavoituksen parissa eri tehtävissä, **********

Lisäksi **********

**********

Haastattelujen perusteella hänen erityiset vahvuutensa johtamisessa ovat tavoitelähtöisyys ja kehittämismyönteisyys sekä strategisen kokonaiskuvan hahmottaminen päätöksiä tehtäessä, toimintaa suunniteltaessa ja koordinoitaessa.

********** on laaja kokemus asema- ja osayleiskaavoituksesta. **********

Hänen erityiset vahvuutensa painottuvat pitkään kokemukseen maankäytön suunnittelun osalta erityisesti asemakaavoitukseen. Haastattelun perusteella korostui kuuntelu, yhdessä tekeminen ja vuorovaikutteisuus esihenkilötehtävissä. Haastattelussa nousi vahvasti esiin myös ********** ja siihen liittyvien johtamisen työkalujen hyödyntäminen esihenkilötehtävässä. Tämä voidaan nähdä vahvuutena tuloksellisen johtamisen kannalta.

********** hän on laajasti perehtynyt asemakaavoitukseen, sen kehittämiseen, tavoitteiden asetantaan ja toiminnan seurantaan.

Sekä hakemuksessa että haastattelussa korostui tiedon hyödyntäminen asemakaavoitushankkeissa, toimintatapojen ja ********** Tämä on hyvä pohja esihenkilötehtävään palvelussa, jonka tehtäväkenttä perustuu lainsäädäntöön, ja tietojen oikeellisuudella on erityinen merkitys päätöksiä tehtäessä.

Esihenkilökokemusta ********** Haastattelujen perusteella hän on kuunteleva ja osallistava johtaja.

Henkilöarviointiin kutsuttiin haastattelujen jälkeen ********** Henkilöarvioinnit suoritti kesäkuun ensimmäisellä viikolla 2024 Psycon oy.

Haettavaan tehtävän kelpoisuuteen parhaiten soveltuvan koulutuksen ja työkokemuksen perusteella toiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 11.6.2024 maankäyttöjohtaja ********** asemakaavapäällikkö ********** ja HR partner **********

Perustelut valintaesitykselle

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuteen kuuluvassa asemakaavoituspalvelussa vastataan asemakaavojen laatimisesta sekä asemakaavatason maankäytöllistä harkintaa edellyttävistä asioista. Yksikkö on yksi viidestä asemakaavoituksen yksiköstä. Yksikön päällikön johdettavana on noin 20 henkilöä.

Lopullinen vertailu suoritettiin kahden kärkihakijan ********** välillä.

Asemakaavakoordinointiyksikön päällikön virassa edellytetään vankkaa kokemusta maankäytön suunnittelusta sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Yksikön päällikkö johtaa yksikköä valmentavalla ja ratkaisukeskeisellä otteella luoden samalla innostavaa ja avointa työkulttuuria. Yksikön päälliköllä on erinomaiset yhteistyö- ja neuvottelutaidot sekä halukkuus ja valmius kehittämistyöhön.

Eduksi luetaan perehtyneisyys laajemmin rakentamisen tehtäväkenttään ja hyvät verkostot.

Seuraavissa kappaleissa vertaillaan kärkihakijoita suhteessa hakuilmoituksessa mainittuihin edellytyksiin.

********** eduksi voidaan jo edellä tuodun lisäksi lukea aktiivinen kehittämisote ja positiivinen suhtautuminen muutoksiin. Kyky strategiseen ajatteluun sekä tiedon käsittely- ja analysointikyky päätösten tukena edesauttavat tehtävässä onnistumista.

Maankäytön suunnittelukokemus on erittäin monipuolinen. Aiempiin tehtäviin on kuulunut sekä yleis- että asemakaavoitusta ja sen lisäksi suuria tiiviisti maankäytön suunnitteluun kytkeytyviä teemoja, kuten ********** Tämä antaa hyvän pohjan tarkastella maankäytön suunnittelun kokonaisuutta yksikön päällikkö -tasoisen tehtävän kannalta. Kyky strategisiin linjauksiin ja sitoutuneisuus tavoitteisiin asioiden eteenpäin viemiseksi tulee vahvasti esille.

********** kokemus monialaisissa verkostoissa edesauttaa luottamuksen rakentamista yhteistyötahojen kanssa. Kyky johtaa tiedolla edesauttaa vaativassa johtamistehtävässä.

Ratkaisukeskeinen lähestymistapa auttaa motivoimaan työyhteisön silloinkin, ********** Hän pystyy vaikeissakin tilanteissa tekemään tarvittavat päätökset ja motivoimaan henkilöstön niihin.

********** analyyttinen työskentelytapa, selkeä ja rauhallinen kommunikointityyli, hyvät yhteistyötaidot sekä kuunteleva ja osallistava johtamistyyli voidaan lukea vahvuuksiksi isohkon yksikön johtamistehtävässä. Vahvuuksia ovat myös tavoitteellisuus ja sitoutuminen tavoitteiden toteuttamiseen.

********** eduksi voidaan katsoa kyky tiedolla johtamiseen. Tiedon käsittely- ja analysointikyky päätösten tukena edesauttavat vaativassa tehtävässä onnistumista.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva kokemus maankäytön suunnittelusta sekä kokemus esihenkilötehtävistä. Lisäksi hänellä on hyvät valmiudet johtaa, suunnitella ja kehittää yksikön toimintaa valmentavalla otteella koko muun organisaation tarpeita tunnistaen ja yhteensovittaen.

Detta beslut publicerades 25.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Rikhard Manninen, maankäyttöjohtaja, puhelin: 09 310 37160

rikhard.manninen@hel.fi

Beslutsfattare

Pasi Rajala
vs, maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Hakijalista KYMP-01-22-24
2. Hakijayhteenveto KYMP-01-22-24

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.