Suojatieturvallisuuden parantaminen, risteysalue, Hämeentie, Päijänteentie ja Ristikkokatu

HEL 2024-013184
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Suojatieturvallisuuden parantaminen Hämeentien–Päijänteentien–Ristikkokadun risteyksen ympäristössä

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikennejärjestelyt Hämeentiellä välillä Mäkelänkatu–Vellamonkatu ja Ristikkokadulla piirustuksen 7717 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi (Kh 7.3.2022, 190 §) Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022–2026, minkä pohjalta liikenne- ja katusuunnittelupalvelussa on suunniteltu turvattomien jalankulun ylitysjärjestelyjen turvallisuuden parantamista. Hämeentien ylittävä suojatie Päijänteentien/Ristikkokadun risteyksen eteläpuolella kohdalla on tunnistettu kohteeksi, jonka turvallisuutta on kehitettävä. Suojatien ylitysmatka on 19 metriä, ja se koostuu neljän ajokaistan ja kaksisuuntaisen raitiotien ylityksestä ilman välisaarekkeita.

Hämeentie on alueellinen kokoojakatu, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h. Ajoneuvoliikenteen määrä kadulla on vähentynyt merkittävästi kymmenen vuoden aikana, erityisesti sen jälkeen, kun osuudelta Sörnäisistä Hakaniemeen kiellettiin läpiajo. Osuuden Lautatarhankatu–Kustaa Vaasan tie liikenteellinen ratkaisu tulee perusteellisemmin tarkasteltavaksi myöhemmin 2020-luvulla Viikin–Malmin raitiotien suunnittelun yhteydessä. Tämän vuoksi nyt esitetään toteutettavaksi ainoastaan suojatieturvallisuuden parantamiseen välittömästi liittyviä toimenpiteitä, jotka voidaan toteuttaa nopeasti.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet (10.12.2019, 642 §), jonka perusteella ylityspaikan järjestelytapaa on arvioitu. Ohjeen mukaan kyseinen suojatie luokitellaan huonoksi (punaiseksi), joita ei enää suunnitella tai toteuteta katuverkolle. Toimenpidevaihtoehtoina on ensisijaisesti suojatien parantaminen, sitten muutos suojatiettömäksi kadunylityspaikaksi ja viimesijaisesti suojatien poistaminen. Tavoitteena on lähtökohtaisesti hyvä (vihreä) tai vähintään tyydyttävä (keltainen) luokitus.

Liikenneturvallisuutta parannetaan toteuttamalla keskisaarekkeet Hämeentien ylittävälle suojatielle sisemmille kaistoille. Raitiotien ylittävä osuus merkitään ylityspaikaksi. Ajoratojen ylitykset lyhentyvät kahdeksi yhden kaistan ylitykseksi, minkä lisäksi erityisesti pohjoiseen päin saarekkeiden muotoilulla varmistetaan ajonopeuksien pysyminen nopeusrajoituksen mukaisena.

Ajosuunnassa etelään idempi kaista risteyksen pohjoispuolella muutetaan vasemmalle kääntyvien kaistaksi Vallilantien korkeudelta. Tämän myötä Ristikkokadulle vasemmalle kääntymisen aikarajoitus voidaan kumota. Etelästä vasemmalle kääntyminen Päijänteentielle kielletään kaikkina aikoina, sillä kääntymiskaistalle ei ole tilaa. Korvaava reitti Päijänteentielle on Mäkelänkadun kautta.

Päijänteentien ja Ristikkokadun ylittävät, Hämeentien myötäiset suojatiet parannetaan ylijatketuiksi jalkakäytäviksi ja pyöräteiksi. Risteyksestä 40 metriä idempänä oleva suojatie Ristikkokadun yli muutetaan ylityspaikaksi, sillä suunnitteluperiaatteiden mukaan asuntokaduille ei lähtökohtaisesti merkitä suojateitä. Asuntokatujen liikenne on rauhallista, ja kadun ylitys on mahdollista sujuvasti myös ilman suojatietä. Tätä edesauttaa myös se, että Hämeentien yhteyteen rakennetaan ylijatkettu jalkakäytävä, joka hidastaa nopeuksia rakenteellisesti. Lisäksi Eläinlääkärinkadun risteykseen toteutetaan kavennus hillitsemään ajonopeuksia ja tukemaan väistämisvelvollisuuksien toteutumista.

Hämeentien puoleisen Lautatarhankadun raitiopysäkin pohjoispäässä oleva suojatie muutetaan ylityspaikaksi. Esteetön kulku pysäkille on pysäkin eteläpäästä. Nykyisen ylitysjärjestelyn turvallisuus on luokiteltu huonoksi, jollaisia ei enää toteuteta katuverkolle. Suojatien turvallisuuden parantaminen on vaikeaa, sillä etelään päin olevasta kahdesta kaistasta ei voida linja-autoliikenteen sujuvuuden vuoksi poistaa toista. Lisäksi etelässä päin lähin valo-ohjattu suojatie on 30 metrin päässä, ja tämän suunnitelman puitteissa parannetaan seuraavaa pohjoisessa olevaa suojatietä. Muutoksen myötä ylitysjärjestely saa tyydyttävän luokituksen. Ratkaisu on kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymien (25.5.2021, 277 §) Jalankulkuylitysten ja raitiotiepysäkkien kehittämisen periaatteiden ja Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteiden (10.12.2019, 642 §) mukainen ratkaisu.

Ajosuunnassa pohjoiseen on jo lähtötilanteessa pistemäisesti vain yksi ajokaista Lautatarhankadun pysäkin kohdalla. Koska esitettyjen muutosten myötä näin olisi myös Ristikkokadun risteyksessä, jäisi risteysten välille 140 metrin matkalle kahden kaistan osuus. Tämän vuoksi linja-autokaistan tilalle merkitään asukaspysäköintipaikkoja.

Vallilantien yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä muutetaan jalkakäytäväksi, sillä nykyratkaisu on asemakaavan vastainen.

Muutosten myötä kolmen suojatien turvallisuuden ja käytettävyyden arvioidaan paranevan merkittävästi, mikä parantaa jalankulun sujuvuutta ja turvallisuutta. Raitioliikenteen sujuvuus paranee, kun kahden pysäkin puolivälissä ja pysäkin toisessa päässä olevat valo-ohjaamattomat suojatiet muutetaan ylityspaikoiksi. Myös linja-autoliikenteen sujuvuus paranee, koska linja-autokaistan puolenvaihtoa tuetaan rakenteellisesti ja näin tahatonta luvatonta ajoa linja-autokaistalla ehkäistään.

Asiassa on tehty yhteistyötä Helsingin seudun liikenteen ja taloyhtiön kanssa.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 50 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan aloitteentekijälle tiedoksi tavallisena tiedoksiantona (hallintolaki 55 § 1 momentti). Lisäksi päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä muilta osin henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Detta beslut publicerades 13.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 16.00.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä siitä, kun asiakirjan nähtäville asettamista koskeva ilmoitus on julkaistu viranomaisen verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä päätöksen tehneelle viranhaltijalle.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä.

Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö