Hankesuunnitelma, salaojakunnostus, arkistotilat, Toinen Linja 4, Kallion virastotalo

HEL 2024-014790
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 136 §

Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjauksien teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjaus -hankkeen 31.10.2024 päivätyn teknisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 43 229 brm².

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankkeen tarpeellisuus

Vanhojen salaojien toimimattomuus aiheuttaa kellarissa ja arkistotiloissa kosteusongelman, minkä vuoksi arkistotilat eivät täytä arkistolaitoksen määräyksiä asiakirjojen väliaikaisen tai pysyvän säilyttämisen suhteen. Arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.

Hankkeen sisältö

Rakennuksen alkuperäiset salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella betonisen alapohjarakenteen alla, lävistäen useassa kohdassa myös kellarin kantavia seinärakenteita. Salaojat on vuonna 1965 toteutettu ruukkuputkella, ilman alapohjarakenteen kapillaarikatkoa. Salaojien kuvauksissa havaittiin painumia ja sortumia, minkä vuoksi hulevedet ovat nousseet lattiapinnan yläpuolelle ja imeytyneet lattia- ja seinärakenteisiin. Hankkeessa uusitaan suurin osa salaojalinjoista ja johdetaan kalliopintoja pitkin sulkutiloihin valuvat vedet hallitusti salaojajärjestelmään.

Käyttäjätoimialan lausunto

Lausuntoa ei tarvita.

Kustannukset

Hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana yhteensä 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa.

Kustannuksiin vaikuttavia kohteen erityispiirteitä

Salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella, joten työn toteuttaminen vaatii betonisen alapohjan laajoja avauksia, valutöitä ja pintakäsittelyjä

Tilakustannus käyttäjälle

Korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2027 alusta lukien.

Hankkeen rahoitus

Hanke rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon määrärahalla.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 1/2025 ja valmistua 10/2025. Toiminta tiloissa alkaa 11/2025.

Väistötilat

Väistötiloja ei tarvita, mutta arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39747

mika.kontkanen@hel.fi

Bilagor

2. Hankesuunnitelman 31.10.2024 Kallion virastotalo liitteet 1 2 3
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.