Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien katetun katuosuuden liikenteenhallinnan operoinnin toimintaperiaatteet

HEL 2019-009989
Ärendet har nyare handläggningar
§ 92

Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien katetun katuosuuden liikenteenhallinnan operoinnin toimintaperiaatteet

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien katetun katuosuuden liikenteenhallinnan operoinnissa noudatetaan tässä esityksessä määriteltyjä toimintaperiaatteita ja näiden perusteella laaditaan tarkemmat toimintaohjekortit.

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat

Teollisuuskadun tunneli ja Veturitien katettu katuosuus ovat osa Keski-Pasilan pääkatuverkkoa. Teollisuuskadun tunneli toimii pääradan alittavana autoliikenteen yhteytenä Teollisuuskadun ja Veturitien välillä. Teollisuuskadun tunnelista liitytään Veturitielle liikenneympyrän kautta. Teollisuuskadun tunneli on noin 330 metriä pitkä kaksiputkinen betonitunneli. Kummassakin tunneliputkessa on yksi ajokaista ja yksisuuntainen liikenne.

Veturitien katettu katuosuus koostuu Veturitien liikenneympyrän alittavista kaistoista sekä Triplan katetusta katuosuudesta. Liikenneympyrän ali kulkee yksi kaista kumpaankin ajosuuntaan omassa putkessaan ja alitus on noin 70 metriä pitkä. Triplan kateosuus on puolestaan noin 130 metriä pitkä ja sijaitsee liikenneympyrän pohjoispuolella. Triplan kateosuudella on kaksi kaistaa sekä pohjoisen että etelän suuntaan. Reunimmaiset kaistat ovat Veturitien liikenneympyrän tasolla ja keskimmäiset kaistat alittavat liikenneympyrän.

Tunnelit sekä katetut katuosuudet luovat pelastustoiminnan kannalta tavanomaista avointa katuosuutta haastavamman toimintaympäristön. Pääsy onnettomuuspaikalle on rajallista ja olosuhteet voivat näissä lähes suljetuissa tiloissa kehittyä niin vaarallisiksi, että pelastustoiminnan suorittaminen vaikeutuu. Pelastustoiminnan ja onnettomuusriskien hallinnan kannalta on tärkeää, ettei Teollisuuskadun tunneliin pääse muodostumaan seisovaa autojonoa. Lisäksi on tarpeen estää vaaratilanteessa lisäliikenteen pääsy Teollisuuskadun tunneliin ja Veturitien katetulle osuudelle. Teollisuuskadun tunneli ja Veturitien kateosuus on myös varustettu automaattisella paloilmoituslaitteistolla ja palopainikkeilla.

Teollisuuskadun tunneli ja Veturitien katettu osuus on varustettu liikenteenhallintalaittein. Liikenteenhallintajärjestelmän avulla voidaan vaaratilanteissa sulkea Teollisuuskadun tunneli ja Veturitien katettu osuus autoliikenteeltä ajokaistoittain, välittää tietoa tienkäyttäjille tiedotusopasteilla ja seurata liikennetilannetta liikenteenseurantakameroiden avulla. Teollisuuskadun tunnelin molemmissa ajosuunnissa on lisäksi jonoilmaisimet, joiden avulla voidaan havaita ajosuunnan jonoutuminen.

Liikenteenhallintalaitteita voidaan ohjata etänä valvomo-ohjelmistoa käyttäen. Yksittäisiä liikenteenhallintalaitteita voidaan poikkeustilanteissa myös ohjata paikan päällä käsin. Liikenteenhallintalaitteiden lisäksi valvomo-ohjelmistolla on mahdollista säätää Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien kateosuuden valaistusta sekä ohjata tarvittaessa Teollisuuskadun tunnelin savunpoistonpuhaltimia.

Operoinnin toimintaperiaatteet

Teollisuuskadun tunnelin ja Veturitien katetun katuosuuden mahdollisia vaaratilanteita varten määritellään toimintaperiaatteet ja niiden pohjalta laaditaan tarkemmat toimintaohjekortit, joita liikenteenhallintajärjestelmää operoivan päivystäjän tulee noudattaa saadessaan tiedon vaaratilanteesta. Operoinnin toimintaperiaatteet on valmisteltu yhteistyössä muiden viranomaistahojen kanssa.

Päivystäjän tehtävänä on seurata valvomo-ohjelmiston tuottamia herätteitä tulipalosta, liikenteen jonoutumisesta sekä liikenteenhallintajärjestelmän kriittisistä vikatilanteista. Ilmoitus vaaratilanteesta voi tulla myös hätäkeskukselta tai päivystäjä voi havaita vaaratilanteen liikenteenseurantakameroiden avulla. Päivystäjältä edellytetään seuraavia toimenpiteitä saadessaan tiedon vaaratilanteesta:

  • Välittömät alkutoimet lisäonnettomuuksien estämiseksi:
    Tulipalotilanteessa sekä onnettomuuksissa, joissa on osallisena vaarallisia aineita kuljettava ajoneuvo, päivystäjä sulkee kyseisen tunnelin tai kateosuuden molemmat ajosuunnat liikenteeltä. Sujuvan pelastustoiminnan takaamiseksi liikennettä rajoitetaan ensivaiheessa myös laajemmalta alueelta. Muissa liikenneonnettomuustilanteissa suljetaan lähtökohtaisesti vain kyseessä oleva ajosuunta tai ajokaista. Jos tilanteesta kuitenkin aiheutuu vaaratilanteita laajemmalti, suljetaan tarvittaessa muitakin ajokaistoja liikenteeltä. Päivystäjä ilmoittaa vaaratilanteesta hätäkeskukseen.

    Jos päivystäjä havaitsee Teollisuuskadun tunnelissa tai Veturitien katetulla osuudella tai sen läheisyydessä liikennöintiä vaarantavan esteen tai vaaratilanteen, tilanteen vaarallisuudesta riippuen päivystäjä sulkee ajokaistan liikenteeltä tai ainoastaan varoittaa tilanteesta tiedotusopasteessa. Päivystäjä ilmoittaa tarvittaessa tilanteesta hätäkeskukseen. Lisäksi päivystäjä seuraa tilanteen kehittymistä, kunnes tilanne on ohi.
  • Toimet pelastuksen ja poliisin toiminnan tukemiseksi kohteessa:
    Välittömien alkutoimien jälkeen päivystäjä seuraa tilannetta tunnelissa, katetulla osuudella ja niiden läheisyydessä. Päivystäjä kertoo kohteeseen saapuvalle tai kohteessa olevalle pelastuksen ja poliisin yksikölle havainnoistaan. Tarvittaessa päivystäjä ohjaa liikenteenhallintalaitteita pelastuksen ja poliisin toiminnan tukemiseksi.
  • Jatkotoimet viranomaisten ja tienkäyttäjien tiedottamiseksi sekä jonojen purkamiseksi:
    Päivystäjä tiedottaa tarvittaville tahoille tilanteesta ja avustaa paikalla olevia toimijoita tunnelin tai katetun osuuden suuaukoille kertyneen jonon purkamisessa ohjaamalla tarvittaessa liikenteenhallintalaitteita.
  • Toimet tilanteen päätyttyä:
    Päivystäjä avaa tunnelin tai katetun osuuden liikenteelle, kun kaikilta paikalla olleilta toimijoilta on saatu lupa osuuden avaamiseen. Päivystäjä ilmoittaa tarvittaville tahoille tilanteen päättymisestä.

Lähtökohtaisesti liikenteenhallintajärjestelmä estää autoliikenteen pääsyn Teollisuuskadun tunneliin automaattisesti, jos liikenne on jonoutunut ajosuunnassa ja avaa ajosuunnan, kun jono on purkautunut. Jos päivystäjä havaitsee, että automatiikka ei toimi, päivystäjä säännöstelee liikenteen pääsyä tunneliin sulkemalla ja avaamalla ajosuunnan käsin niin pitkään kuin tilanne edellyttää.

Valvomo-ohjelmiston tai liikenteenhallintalaitteiden kriittisissä teknisissä vikatilanteissa, jotka mahdollisesti vaarantavat liikennöinnin tai pelastautumisen Teollisuuskadun tunnelissa tai Veturitien katetulla osuudella, suljetaan tarvittaessa tunneli tai kateosuus. Päivystäjä ei ole ohjausvastuussa, jos järjestelmät ovat vikaantuneet siten, ettei niiden avulla voi ohjata liikenteenhallintalaitteita, ja päivystäjä on laadittavien toimintaohjekorttien mukaisesti tehnyt mahdolliset toimet vian korjaamiseksi, ilmoittanut vikatilanteesta huoltotoimijalle ja tarvittaville viranomaistahoille.

Toimintaohjekortit laaditaan edellä esitettyjen toimintaperiaatteiden pohjalta seuraavista vaaratilanteista Teollisuuskadun tunnelissa ja Veturitien katetulla katuosuudella:

  • tulipalo
  • liikenneonnettomuus, jossa osallisena vaarallisia aineita kuljettava ajoneuvo
  • liikenneonnettomuus
  • muu liikennöintiä vaarantava este tai vaaratilanne (esim. pysähtynyt ajoneuvo, jalankulkija, eläin, jääpaakku, esine, vettä, öljyä tai häikäisy
  • liikenteen jonoutuminen Teollisuuskadun tunnelissa
  • liikenteenhallintajärjestelmän kriittiset tekniset vikatilanteet

Toimintaohjekorteissa määritellään yksityiskohtaisemmin eri toimenpiteet ja yhteydenpito viranomaistahojen kanssa. Tarvittaessa yksityiskohtaiset toimintaohjekortit päivitetään ja muutoksista sovitaan yhdessä muiden viranomaisten kanssa.

Detta beslut publicerades 04.10.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37135

anna.nervola@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö